Privat Ultraljud
07.12.2023
Hej! Var kan man göra privat ultraljud? Och hur mycket kostar det? Handlar om graviditet, är justnu i vecka 4. Skulle vilja göra ett tidigt ultraljud, ca vecka 8-9. Vart ska jag vända mig? :)

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.12.2023
Hej,
Tidiga ultraljud kan göras t.ex. på Mehiläinen i en av de större städerna nära dig. Där finns åtminstone en manlig läkare som är specialiserad i kvinnosjukdomar och förlossningar. Hans text på hemsidan står endast på finska men det står att han talar svenska. Prisuppgifterna är inte helt lätta att förstå sig på. Ultraljudet kostar 84euro, men utöver den tillkommer avgiften för själva läkarbesöket och eventuella bokningsavgifter. För att få den exakta summan för vad besöket skulle kosta och hur lång tid du borde boka är det säkert lättast att ringa till Mehiläinens kundtjänstcentral 010 414 00 (0,084 €/min).
Det är möjligt att tidiga ultraljud görs även på andra ställen som jag inte känner till. Eftersom du så småningom skall boka tid till rådgivningen för ditt inskrivningsbesök så kan du också fråga om den saken på samma gång som du bokar besöket. Barnmorskan på rådgivningen har antagligen bättre koll på saken.
Kram och lycka till!
Tessi