Rädd för gymnasiet
20.05.2024
Jag ska börja i gymnasiet i höst. Annars tycker jag att det verkar ganska bra att gå i gymnasiet och jag vet att det är hit jag ska fara. Problemet är att min bästa och enda kompis inte kommer att gå till samma skola. Jag bor i en liten stad med ett gymnasium. Min kompis har alltid velat studera i en annan stad eller helst annat land, så jag visste att förr eller senare skulle vi gå i olika skolor, men jag var inte beredd på att det skulle vara så snart. Hon och jag har varit kompisar sedan trean och alltid gått på samma klass. Hon är en jättebra kompis och vi har haft mycket roligt tillsammans. Det är hon som gjort att jag klarar skolan, och jag känner mig modigare när hon är med. Jag är nämligen väldigt blyg och vågar inte prata med folk. Jag pratar nästan aldrig med någon annan i skolan. Det känns löjligt att jag inte ens vågar säga hej åt någon om de inte hälsar först och att jag inte ens kan säga tack för maten åt mattanten. Men med min kompis, särskilt när det bara är vi två, blir jag glad, energisk och vågar prata. Dagarna då hon är sjuk säger jag inte ett ord på hela dagen om jag inte måste, sitter i toaletten på rasterna och vågar knappt ens gå till matsalen. Jag känner mig så utstirrad och dömd, som om alla tänker "men där är ju hon där konstiga tjejen som inte säger ett pip och pratar för sig själv och skämmer ut sig hela tiden." Det är säkert inte så där överdrivet men det är så det känns. Särskilt pojkarna i parallellklassen. Jag försökte prata med skolkuratorn en gång om hur jag kände mig och då sa hon bara "så känner nästan alla i din ålder, det är inte så farligt, det går om." Ett liknande svar fick jag av min mamma. Jag är medveten om att många känner så, men jag tror att de flesta inte gömmer sig i badrummet på rasterna för att de känner sig så obekväma och ovälkomna. Jag svarar aldrig heller på frågor på lektionerna ens fast min kompis är där. Det är inte det att jag är rädd för att svara fel, jag vill bara inte ha ens fem sekunders uppmärksamhet. Då jag försöker prata får jag bara någon värsta voice crack och svarar fåordigt och undviker blickar.
Men det är mycket bättre när min kompis är där, och när jag har henne att prata med känns det som att omgivningen lite försvinner. Ingen aning om hur jag skulle ha klarat högstadiet utan henne. Men nu är jag livrädd för att det kommer att bli så här varenda dag i gymnasiet. Ingen att prata med, ingen att vara med på grupparbeten, ingen att sitta med vid maten, ingen som skapar en liten bekväm zon. Jag kommer fortfarande kunna vara med henne på fritiden men inte i skolan. Jag har ingen aning vad jag ska göra. Det är nästan bara samma människor i gymnasiet och det finns ingen chans att jag skulle lyckas bli kompis med dem. Det är inte deras fel att jag blivit så här, det är mitt eget fel. Jag borde ha pratat med dem tidigare. Jag kan ju inte bara gå och säga hej hel randomly efter att inte ha utbytt ett ord på två år. Jag klarar inte det.
Det här blev en jättelång fråga men jag har ingen aning vad jag ska göra och ingenstans att vända mig känns det som. Godisätare
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
28.05.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad tråkigt att höra att din bästa kompis inte kommer att dela skolvardagen med dig på gymnasiet. Det måste kännas tungt för dig och jag kan bra förstå att det här gör dig rädd och nervös inför skolstarten i höst. Vad bra att du har skrivit in hit till oss då du inte riktigt har vetat vart du kunde vända dig. Där har du gjort helt rätt, vi på Decibel finns alltid här för dig <3
Att börja i en ny skola betyder att saker och ting ändras. Även om du bor på en mindre ort med bara ett gymnasium, är det ändå inte så att allting kommer att fortsätta på exakt samma vis som det nu är på högstadiet. Att börja gymnasiet är en ny start för alla nya studeranden. Vissa kommer säkerligen att hänga kvar med sina samma gamla kompisgäng, men det kommer också finnas personer som söker nya bekantskaper och vill börja om. Man har sina lektioner för det mesta med den egna klassen på högstadiet, men i gymnasiet har man mera valmöjligheter då det kommer till vilka ämnen man vill läsa mera av, vilket kommer att leda till att man kan sitta på lektion med olika personer från samma årskurs, men också personer från andra årskurser. Det är alltså inte så att du studerar med samma grupp hela gymnasiet igenom utan har möjligheten att träffa personer från olika klasser och årskurser. Du behöver alltså inte känna en press att prata med just de personer som du har haft att göra med nu under högstadietiden utan kommer också att träffa helt nya bekantskaper som inte känt dig under högstadiet. och har därmed ingen aning om hur du har varit tidigare. Du har alltså chansen att vara just så som du är och träffa personer som uppskattar dig för den person som du är.
Ingen kommer att ersätta din bästa kompis och det är inte meningen heller, men du kommer säkert att hitta en person/personer som du kan göra grupparbeten eller sitta i matbordet med. Kom också ihåg att det kan ta lite tid att hitta en person som man känner sig bekväm med, så ge inte upp hoppet om du inte direkt på första dagen hittar en sådan person. Våga lita på att du kommer att hitta en likasinnad person också i gymnasiet. Vi är alla olika och så ska det vara – det är alltså inget fel på dig. Vissa trivs bra i större grupper av människor, medan andra inte gör det. Vissa vill ha uppmärksamhet och gillar att stå i centrum, medan andra är mer tillbakadragna och vill helst inte ha uppmärksamhet. Det ena är varken bättre eller sämre än den andra, det är bara olika egenskaper som vi har. Det gör mig ledsen att höra att du känner dig obekväm och ovälkommen bland andra personer än din bästa kompis, så borde ingen behöva känna någonsin. Det är naturligt att dessa känslor som du upplever skapar nervositet och en ovilja att få uppmärksamhet av andra personer i skolan. Det är svårt att släppa sådana känslor då den grupp människor man är med alltid är den samma, men det kan kännas mera bekvämt i en ny grupp med nya personer. Det jag försöker föra fram är att även om det känns illa just nu, behöver det inte betyda att det alltid kommer att kännas så här.
Förändringar är ofta skrämmande och gör en nervös, men det behöver inte betyda att förändringar på något vis skulle vara dåliga. Det går inte att på förhand veta hur allting kommer att gå, men jag hoppas att du kunde hitta lugnet under sommarlovets gång och våga lita på att allting nog kommer att ordna sig. Just nu kan du inte göra så mycket annat än att vänta, jag vet att det inte är det som du vill höra, men tyvärr är det så som saken är. Om det känns svårt att släppa dina tankar kring detta, rekommenderar jag att du gör sådant som du verkligen tycker om och njuter av. Kanske ni kan hitta på något roligt med din bästa kompis? Kanske du tycker om att läsa eller rita eller kolla på serier? Kanske du trivs i naturen? Oavsett vad det är som du trivs med och njuter av, är det alltid värt att göra mera av det om du fastnar i tankar som gör dig rädd och/eller nervös. Har du talat om det här med din bästa kompis? Om inte, så kunde det kanske också vara en idé att göra det. Din bästa kompis vet säkert hur du fungerar som person och vad just du behöver då du känner dig sämre till mods. Att tala om sådant som tynger en tenderar hjälpa med måendet.
Jag kan också varmt rekommendera Ärligt talat-chatten där du kan anonymt kan chatta med professionella. Chatten är öppen även under sommarlovet så du kan alltid vända dig dit om det börjar kännas som att du skulle vilja tala med någon om det du tänker och känner. Du hittar chatten HÄR.
Känns det riktigt jobbigt då du börjar gymnasiet, finns det hjälp att få även där. Du är alltså inte ensam. Dina nya lärare finns där för att hjälpa och stöda i skolstarten på samma sätt som tutorer (äldre studeranden som hjälper och stöder de nya ettorna), skolkurator, skolhälsovårdare och studiehandledare. Våga berätta ärligt om hur du känner dig till en vuxen som du känner dig bekväm med, så kan den personen stöda dig i övergången från högstadiet till gymnasiet. Du ska inte behöva bära på dina tankar och känslor ensam. Jag kan bra förstå att tröskeln till att tala med en vuxen är hög eftersom dina tidigare erfarenheter av att ha berättat till en vuxen inte är så värst positiva, men jag vill ändå uppmuntra dig till att våga dela med dig till en vuxen på din nya skola. På så sätt kan de i ett tidigt skede stöda och hjälpa dig på det sättet som du behöver.
Jag hoppas att du hinner spendera mycket tid med din bästa kompis under sommarlovet och skapa fina minnen tillsammans. Som du själv säger, kan ni fortsättningsvis hänga på fritiden även om ni går i olika skolor. Din bästa kompis försvinner ingenstans och er fina vänskap kommer nog att hålla oavsett vart i världen ni hamnar :)
Allt kommer nog att ordna sig, på ett sätt eller ett annat <3
Kram, Lila