Räntor på studielån?
22.05.2025
Hej! Jag har fått en studieplats till hösten, och jag planerar att lyfta studielån. Men jag har ungefär precis NOLL koll på lån, räntor, allt - hjälp!
Jag vill gärna lyfta lånet hos min bank, OP, det känns onödigt krångligt att vara kund hos flera banker samtidigt; men hur vet man vad som är en "bra deal" när det kommer till räntan? Vad är en låg vs hög ränta på studielån? Kan man jämföra räntan hos olika banker? Är det stora skillnader mellan bankerna?
Vilka olika typer av räntor kan du välja för studielån, och vad är det bästa valet? Hur ser räntorna ut just nu/kommande månader? Jag vill såklart gärna ha den lägsta möjliga räntan, men allting känns så invecklat.
Känns inte som att jag är tillräckligt vuxen för att börja tänka på lån och sånt XD studerande
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
03.06.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Jag förstår att det kan kännas nervöst att lyfta lån och det är inte alls ovanligt att känna att man inte riktigt vet något om lån, räntor och dylikt. Det är sällan man tar reda på allt det före man måste, det vill säga före det är dags att lyfta ett banklån. Du är nog tillräckligt vuxen för det här, tro mig, även om du inte känner så just nu.
Vi här på Decibel kan tyvärr inte ta ställning till ditt enskilda fall gällande bankärenden. Jag rekommenderar att du tar kontakt med olika banker och ställer dina frågor till dem. De har all kunskap och expertis om just allt det som du undrar över. Det är inte heller något fel på att kolla upp räntor med flera olika banker för att sedan göra ett val kring vilken bank du vill lyfta ditt lån via. Det du behöver kolla först är att du har beviljats statsgarantin för ditt studielån via FPA, så att du är berättigad att lyfta studielånet.
Våga ta kontakt till bankerna – bankpersonalen finns där för att hjälpa dig med alla dina bankärenden, även frågor om studielånet :)
Kram, Lila