Jag är just nu på reservplats till alla utbildningar jag sökt. På vissa längre ifrån och på en 1 st platset ifrån. Har skrivit inträdesförhöret och vet inte riktigt hur det känns. Undrar om det frigörs en plats till mig om någon som fått platsen anmäler sig frånvarande för militär? I praktiken lämner de ju eftet sig en plats nu till hösten (de som ska in på sommaren alltså) så därmed borde väl jag få den platsen? Mk

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
Hej och tack för din fråga!
Det står enligt följande vid Studieinfos Frågor och Svar-sektion:
“En reservplats innebär att du inte har klarat dig tillräckligt väl för att bli antagen direkt till en utbildning, men ännu kan få en studieplats på en eventuell ledig plats. Till varje utbildning antas studerande enligt antalet nybörjarplatser och framgång.
De som finns på reservplats antas i ordningsföljd enligt hur studieplatser frigörs. Till exempel då sökande som tidigare godkänts till utbildningen antas till ett av sina högre ansökningsönskemål eller inte tar emot den erbjudna studieplatsen.
Antagningen från reservplats uppdateras en gång per dygn, på morgnarna.”
Det gäller alltså bara att sitta lugnt i båten och kolla läget med jämna mellanrum :)
Enligt Studieinfo kan du bli antagen från eventuell reservplats fram tills 5.8. kl. 15.00.
Andra viktiga datum och tider hittar du via denna LÄNK.
Lycka till!
Kram, Lila