Stretch marks
12.03.2024
Varför får/har jag så mycket stretch marks fast jag inte går upp i vikt eller växer på längden mera? Hur kan jag få bort dom? Hjärta

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.03.2024
Hej,
I den ålder där du befinner dig just nu förändras kroppen i snabb takt, och då är det väldigt vanligt att det uppstår hudbristningar. Hudbristningar har inte nödvändigtvis med viktuppgång att göra, utan mer om att huden töjs ut på ett nytt sätt i en takt som är för snabb för att den skall "hinna med", så det kan helt enkelt handla om att att man får bredare lår eller större bröst. Man kan också få hudbristningar på t.ex. överarmarna eller vaderna om musklerna utvecklas snabbt om man t.ex. tränar mycket. Hudbristningar kan uppstå på vem som helst, oavsett kön, och de har ingenting att göra med att man nödvändigtvis skulle vara överviktig eller göra någonting fel utan de är en följd av att man utvecklas, och det vill man ju för det mesta att skall hända.
Hudbristningar är som vilka ärr som helst, med andra ord så försvinner de aldrig helt men bleknar med tiden så att de inte syns lika bra. Vill man försöka påverka uppkomsten av hudbristningar så kan det hjälpa att torrborsta de  områden på kroppen där de finns, men det är definitivt ingen garanti för att undvika dem.
Jag vet att det är svårt att helt plötsligt ändra inställning till någonting, så det är knappast lätt för dig att bara för att jag säger det helt ändra på hur du tänker om din kropp. Jag önskar ändå att du inte skulle vara negativt inställd till dina hudbristningar utan vara snäll med dig själv då du tänker på din kropp. Jag förväntar mig inte att du skall tänka likadant angående din egen kropp som jag tänker angående min, jag vill bara påminna dig om att det finns många olika sätt att se på saker, så jag skall berätta hur jag tänker angående mina hudbristningar och det jag ser då jag ser på andras hudbristningar. Det finns så många olika skönhetsideal som lär oss att vi borde skämmas över våra kroppar på olika sätt och försöka dölja allt som är "avvikande", men jag tycker tvärtom att det är någonting vi borde vara stolta över. Mina egna hudbristningar är alldeles unika helt för mig, och de berättar någonting om saker jag gått igenom. Jag tänker på dem som de tatueringar som min kropp har gjort själv för att visa att jag förändras och utvecklas.
Jag har inte heller alltid haft samma inställning till mina hudbristningar, då jag var i din ålder så tror jag att jag var lika obekväm över dem som du är. Men jag skulle aldrig definiera någons skönhet utgående från om de har ärr, födelsemärken eller hudbristningar så jag önskar verkligen att inte heller du skulle göra det utan se dig själv för det du är - en person vars kropp är verklig och som påverkas av utvecklingen. Din kropp kommer att ändra på många sätt under din livstid för det är oundvikligt, men förändringen är lättare och roligare om du själv väljer att se förändringen som någonting vackert.
Även om jag inte kan förändra ditt sätt att se dig själv, så hoppas jag att det kan ge dig en viss tröst att veta att det finns andra som kan ha en helt annan uppfattning, och som inte tycker att du behöver skämmas över någonting som är helt naturligt.
Många kramar,
Tessi