Svullen och röd navel
26.05.2025
Hej! Förra sommaren fick jag svullen navel, den var röd, svullen och luktade äckligt. Några gånger har den också blivit så irriterad att jag fått små sår. Jag har haft detta problem ända sen dess. Ibland är den bra, t.ex. på vintern var den mycket bättre men nu när det blir varmare så blir också naveln sämre. Jag tvättar den nästan dagligen och sätter ibland på bepanthen eller hydrokortison kräm. Det är olika dag för dag. Den blir också värre om jag har vissa typer av kläder te.x. byxor från Lager 157 eller om jag är hos min pojkvän som har en hund. Jag har inte visat upp detta för jag är väldigt rädd att gå till sjukhus pga. Panikångest. Finns det något jag kan köpa på apoteket som skulle hjälpa? Och vad kan det vara jag har för problem?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.05.2025
Hej,
Naveln är ett ställe där det finns förhållandevis mycket bakterier, så det är bra om du tvättar din navel ordentligt med en mild tvål, och att du sedan torkar den så att inte fukt lämnar kvar. Du skriver att naveln nu är svullen och luktar illa, vilket tyder på att du har någon form av infektion där. Oftast rör det sig då om antingen svamp eller bakterier som orsakar infektionen.
Det du kan testa själv är att köpa ett läkemedel som heter Bacibact från apoteket (den säljs utan recept). Det finns både som salva och som pulver, men salvan är kanske lättare att använda. Efter att du tvättat och torkat naveln smörjer du på ett tunt lager av salvan. Följ anvisningarna som följer med i förpackningen. Du kan använda salvan i 2-3 veckor i sträck, men OM inte besvären skulle gå över inom denna tid så skall du besöka hälsocentralen så att vårdpersonalen kan ta ställning till saken.
Tänk också på att inte ha så spända kläder att t.ex. byxor klämmer åt precis vid naveln, utan klä dig i rena och luftiga kläder och försök hålla huden torr. Jag tror att Bacibact kan hjälpa dig bli av med problemet, men om du alltså inte skulle bli hjälpt så skall du kontakta hvc.
Kram,
Tessi