Tro

02.05.2024
Hej, om det är möjligt skulle jag vara glad ifall en präst/pastor svarade på denna fråga. Jag började tro på Gud (och Jesus) för ungefär ett och ett halvt år sedan. Min tro har blivit starkare och jag har kommit närmare Gud. Men för en tid sen har jag börjat tvivla på min religion, jag har varit rädd att jag tror på fel religion. Hur kan jag veta att Jesus verkligen är Guds son och att kristendomen (gammla och nya testamentet) är den rätta religionen? Jag är 100% säker att det finns en Gud men en kort tid var jag rädd att islam var den rätta religionen, nu är jag rädd att det kan vara judendomen. Båda religionerna säger att Jesus fanns men att han inte var Guds son utan en profet eller bara en bedragare. Snälla hjälp, hur ska jag veta att kristendomen är den enda rätta? Bib
Per Pilde

Pappi Per Vastaa

10.05.2024

Hej på dej…

Det är inte nån lätt fråga du ställer – men en väldigt central fråga.

Egentligen ställs den frågan på sin spets ifrågan om vem Jesu var eller är.
Det finns egentligen ingen seriös forskare som skulle ifrågasätta att Jesus har existerat. Men vem han var får man sen betydligt flera svar på. Men egentligen är svaren bara två. Antingen var han historiens största bedragare eller så var han den han sade sig vara – Guds Son.

Man kan säga att hela din fråga utkristalliseras i frågan om Jesus har uppstått eller inte.

För tron på Jesu uppståndelse finns det en del argument – saker som talar för att vi kan tro på den.

1. Den tomma graven – både Jesu efterföljare och motståndare är eniga om att graven var tom på påskdagen
2. Avsaknaden av en kropp – Romarna höll Jerusalem under hård bevakning och det borde ha varit en lätt sak att leta upp Jesu kropp och visa upp den – det skulle effektivt ha tagit vingarna av alla rykten om Jesu uppståndelse
3. Kvinnorna som de första vittnena. – Alla evangelier pekar på att det är kvinnorna som är de första vittnena till uppståndelsen. Om man skulle ha velat göra berättelsen mera trovärdig skulle man ha satt män som de första vittnena. Kvinnors vittnesmål ansågs inte vara pålitligt vi denna tid.
4. Lärjungarnas förvandling – Lärjungarna var livrädda för att själva bli tillfångatagna, men efter Jesu uppståndelse var de beredda att gå i döden för sin tro
5. 500 vittnen – enligt bibeln visade sig Jesus för 500 vittnen under 40 dagar efter sin uppståndelse. Många av dehär vittnena är namngivna i bibeln. Det utesluter också att nån skulle ha sett hallucinationer.


Det här är bara några av de mest centrala argumenten.
Lite förenklat kan man väl säga att alla andra religioner handlar om att försöka nå fram till Gud på olika sätt. Genom att samla poäng eller genom olika slags tekniker. Den kristna tron handlar om att Gud kommer till oss, om att Gud blir människa i Jesus och att han gör allt för oss.

Men ytterst är ju det fråga om att tro… men hoppas ändå att de här tankarna kan hjälpa dej lite på traven.

//Per Pilde Stenberg

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Kysy oma kysymys

Lähetä kommenttisi

HUOM! Esitä kysymyksesi kysy pois-osiossa.

Jag har aldrig riktigt varit religiös men jag ska bli konfirmerad, och jag tycker religion är jättekonstigt. Alla som inte tror på Gud hamnar i helvete och brinner där föralltid? Men endå är det en äl...
Lue lisää

Hej! Jag är en person som är intresserad av krigshistoria och lägger vikt på min fritid att studera kring krig och konflikter. just nu studerar jag mest kring israel-Palestina konflikten som pågår jus...
Lue lisää

En av mina kompisar, som är ateist, frågade av mig (kristen) varför Gud låter dåliga saker hända. Jag har tänkt på det men kommer inte fram till något. Jag tror inte på djävulen, så det går inte att ...
Lue lisää

Min familj är kristen och när jag var yngre var jag det oxå. Men för ca 2 år sen så slutade jag tro på Gud för jag tyckte att Biologi var rätt. Nu är jag kristen men jag tror att det var Gud som gjord...
Lue lisää