Vikt ?ohälsa ?mage? Ätstörning
30.03.2024
Jag undra om jag väger för mycket (lagt i hemliga rutan). Jag vill gå ner i vikt och nu på våren finns då å städa i stallet hästbajs och sånt kul kräver en del kalorier men jag undrar hur mycket jag förbränner på 1h. Är de dåligt att bränna 2000kcal-3000kcal om man vill gå ner i vikt ?
Jag undrar om skillnaden mellan eatingdicorder som anorexia nervosa bulimia nervosa och sånt och sen disorder eating år de då att man har lite lika som ed men att du int försöker hoppa över måltider? Eller?
Och jag undrar då jag har ångest så brukar jag självskada har ni nå bra tips som man inte hör ofta?
Jag undrar var är gränsen till kalcium bris och är järn brist/anemi direkt under 25 i hemgobinet eller måste de vara 20 eller ? Jag är intresserad om äs också kan leda till diabetes och andra tarm, njur sjukdom.
Min problem med att kontrollera urin/söem började då jag börja med en medecin eller jag noterade då urinen jag var kissnödig var 5minut.. och de var klassat som narkotika nu hat jag en medecin som itn är narkotika klassat men ändå läker jag varför kan itn mitt jävla urin fungera?
Och min mage har plötsligt reagerat på mjölk och idag/igår en paj med digistive kex (och makaroner idag också vilket innehåller gluten som jag åt). Sen vid mensen får jag kraftigt värk nog för att jag är överkänslig *(har ADD)* men ena gången kunde jag int stå upp och två gånger i år ena gången på sleepover party kunde jag inte ens ligga ner för de tog ont. Heppa tyttö
Lääkäri Heidi Vastaa

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
09.04.2024
Hej Heppa tyttö!
Tack för att du skrev in. Så här svarade vår läkare Heidi på dina frågor om hälsa och vikt:
"Hej!
Du väger inte för mycket i förhållande till den längd du har. Hur mycket du bränner på en timme beror främst på vad du ägnar dig åt för aktivitet, så det varierar under dagens gång. Om du menar totalt 2000-3000 kcal per dag (inräknat den basala förbränningen som ligger allt mellan ca 1700-2500 beroende på kroppssammansättning) så kommer man teoretiskt sett att gå ner i vikt när man ligger på ett lägre intag av kalorier än det man förbränner. Det är dock inte bra att ligga för lågt i intag under en längre tid. Där kommer vi också in på ätstörningarna som du frågar om; översiktligt så är anorexi en sjukdom där man äter så lite att kroppen svälter och ens kroppsvikt blir farligt låg. Vid bulimi hetsäter man i perioder och gör sig sedan av med denna mat genom exempelvis kräkning. Disordered eating innebär att man har beteenden som ses vid ätstörningar men inte nödvändigtvis uppfyller kriterierna för specifika ätstörningsdiagnoser.
Gränsen för kalciumbrist ser lite olika ut beroende på vilket kalciumvärde man analyserar och vilken metod. Järnbristanemi har man om man har ett lågt Hb i kombination med låga järnvärden. Man brukar definiera anemi som ett Hb under ca 120 g/L men det är också andra saker som spelar in. Ätstörningar kan ge följdsjukdomar i alla kroppens organ och i värsta fall bli livshotande.
Vad gäller urinen och även provsvar (kalcium, Hb, järn) är det bäst att diskutera detta direkt med ens ansvariga läkare för att få veta vad det innebär för just en själv att ha vissa värden och för att få bästa möjliga behandling för de besvär man upplever. Magbesvären kan också vara bra att titta närmare på hos läkare på ett besök och ta kompletterande prover/göra undersökningar vid behov.
Mvh, Heidi"
Sen ställde du också en fråga om ångest och självskadande, och om vi har några tips som kan hjälpa för det, som man inte hör så ofta. Med tanke på att du skriver "som man inte hör så ofta", så tänker jag att du ändå redan vet lite tips, så det är ju bra. Jag kan lista några tips här nedan, både vanliga och mera ovanliga, så kanske du hittar nåt som hjälper som du inte har hört förr:
• När du har ångest och är riktigt upp i varv, prova att lugna nervsystemet genom att titta på en fyrkantig form (en tavla, dörr, fönster, etc) och följ kanterna med blicken medan du andas. Andas djupt in i ett hörn, räkna till fyra medan du för blicken till ett annat hörn, och andas långsamt ut. Följ kanten igen medan du räknar till fyra, och repetera andningen. Gör det här några gånger runt fyrkanten.
• Om du känner för att självskada, ta istället en kalldusch
• Om du har många jobbiga känslor som du inte vet hur du ska hantera, prova hoppa upp och ner och skaka kroppen. Det här kan också funka om problemet är att du känner dig "instängd i dig själv", eller om du känner dig avstängd.
• Rita fina bilder på ställena som du brukar skada. Tänk det lite som att du ritar icke-permanenta tatueringar som har betydelse för dig. Kanske du till och med kan köpa såna där "klistra på"-tatueringar som du kan sätta på ställena? Det finns ganska fina. Tanken är att de ska vara en blockad och en påminnelse att inte skada sig, för att man inte vill ha sönder dem.
• Om du känner att du vill skada dig, bit istället i något riktigt surt, typ en citron, eller ät något starkt, eller riktigt kallt. Det här är för att ge kroppen någon annan typ av "kick" som inte är farlig för dig.
• Skriv. Det spelar ingen roll vad du skriver, bara du skriver. Det kan vara dagbok, eller dikter, låttexter, etc. Att skriva är lugnande för hjärnan och reder ut tankar.
Hoppas något av det här hjälper! Kom ihåg också att det allra bästa är att prata med någon om dina känslor när du känner att de håller på att svalla över. <3
Kram, Kix
P.S. Du hade lagt två kommentarer också på den här frågan, men vi klistrade in dem som en helt egen fråga. Du hittar den frågan på DEN HÄR länken.