Rädd för att få skägg
27.03.2023
Hej! Jag är en tjej på 14 år som är rädd fö att få skägg/mustach. Jag har upptäckt att jag har fått nåt litet mörkare strå på överläppen, och även fadt jag rakar bort det så kommer det igen. Håller jag på att få skägg!? Tar gärna emot tips för att få detta att sluta X
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
28.03.2023
Hej!
Det är bra att du ställer den här frågan eftersom det ger mig chansen att prata lite om tjejers hårväxt, något som det inte talas om tillräckligt i dagens läge även om det är något som de flesta tjejer och kvinnor upplever.
Jag vill först och främst säga att du ska försöka ta det helt lugnt eftersom hårväxt i ansiktet är helt naturligt hos både tjejer och killar. Men av någon orsak pratas det inte om tjejers hårväxt så många tjejer och även vuxna kvinnor vet inte att det är helt naturligt och kan till och med känna skam över sin hårväxt.
Beroende på dina gener har du mer eller mindre hår i ansiktet, för vissa är det endast ljusa fjun medan för andra kan det vara lite mörkare, grövre hårstrån. Det är dock väldigt få kvinnor i Finland som utvecklar en ordentlig skäggväxt så du behöver inte oroa dig för att det håller på att hända. Men det är helt naturligt att man kan få några mörkare hårstrån på överläppen eller på hakan och det är inget du är ensam om eller behöver skämmas för.
En stor andel av vuxna kvinnor runt om i världen vaxar eller rakar regelbundet sitt ansikte och kanske främst överläppen. Det är också helt vanligt i Finland även om vi överlag har mindre och ljusare hårväxt här. Hårväxt i ansiktet är som sagt inget att skämmas för och dom flesta med lite hårväxt på överläppen känner inget behov av att ta bort den alls.
Jag förstår att såna här saker kan vara extra känsliga i din ålder. Speciellt när man upptäcker förändringar i hårväxten som man inte var förberedd på och jag förstår att det kan kännas pinsamt och besvärligt. Du behöver inte oroa dig för att du kommer få en ordentlig mustasch. Det är inte det som håller på att hända. Om du trots allt känner dig obekväm med din hårväxt kan du antingen använda pincett, hårborttagningskräm, raka, epilera eller vaxa bort det. Dessa lösningar är dock inte permanenta. Det finns även laserbehandlingar för permanent hårborttagning men det är väldigt dyrt och det kräver ofta mellan 4-8 behandlingar så slutsumman kan vara väldigt hög. Därför är det är inte något jag skulle rekommendera åt en person i din ålder utan sånt bör man vänta med tills man är vuxen och har pengar till det.
Försök att inte fundera så mycket på din hårväxt. Den är helt normal och inget att oroa sig för.
Kram,
Rosanna