virtsaputken punoitus
24.09.2022
olen 15v poika ja minulla on ollut ahdas esinahka koko ikäni. Nyt sain vedettyä sen tarpeeksi taakse ja näin kirkasta punoitusta terskan päässä eli virtsaputken suulla. Voiko tämä liittyä ahtaaseen esinahkaan ja eikai vaan ole syöpää. Mitä minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä? huolestunut
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
04.10.2022
Hei, ja kiitos kysymyksestä!
Hienoa kun uskalsit ottaa yhteyttä, sillä kyseessä on varmasti arka ja paljon huolta aiheuttava asia. Kyseessä tuskin on mikään vakava asia, mutta emme ole terveydenhuollon ammattilaisia, joten kannattaa käydä näyttämässä kohtaa terveydenhoitajalle tai lääkärille. Helpoiten tämä onnistuu varaamalla aika omalle terveysasemalle. Paikkakunnallasi ajanvaraus tapahtuu soittamalla lähimmän terveysaseman puhelinnumeroon. Soitettuasi numeroon sinulle tulee ilmoitus puhelinnumeron tallentumisesta, ja he soittavat sinulle toivottavasti saman päivän aikana takaisin. Mitä aiemmin aamulla soitat, sitä nopeammin saat luultavasti ajan. Kannattaa pitää puhelimessa äänet päällä niin kauan, kunnes he soittavat sinulle. Koska kyseessä on arka ja intiimi asia, kannattaa puhelimessa pyytää pääsyä mahdollisesti miespuoliselle lääkärille tai terveydenhoitajalle. Joudut myös puhelimessa kuvailemaan jonkun verran vaivaasi, jotta he osaavat ohjata sinut oikealle asiantuntijalle. Jos oireet tuntuvat pahenevan, kannattaa soittaa heti aamusta omalle terveysasemalle. Mikäli sinulle ei soiteta takaisin aamupäivän aikana, voit mennä suoraan terveysasemalle ilman ajanvarausta. Iltaisin klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin soita päivystysapuun numeroon 116 117, josta saat lisäohjeita. Puhelun soittaminen voi olla jännittävää, koska kyseessä on niin intiimi asia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tällaisetkin asiat ovat osa normaalia ihmiselämää. Terveydenhuollossa asia selvitetään kunnolla, ja saat sieltä hoito-ohjeet sekä mielenrauhan. Päivystyspuhelimeen vastaavat terveydenhoitajat kohtaavat työssään arkoja aiheita päivittäin, ja he ovat koulutettuja niiden kohtaamiseen.
Rohkeutta ja tsemppiä puhelun soittamiseen!
Nuortenelämä.fi