Svamp
24.10.2024
Hej! Har ni förslag på bra intim tvätt? Jag har haft aco intim tvätt olja. Tycker mitt underliv luktar illa, och har nyligen haft samp. Men tycker att det luktar illa annars också. Men man känner bara om man torkar med handduk eller papper annars känner man inte. Har haft mycket flytningar annars och kan känna lukt av dem vid rörelser tex. Gym Jag

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.10.2024
Hej,
Det är inte alls ovanligt att man har mer flytningar då man har svampinfektion. Slidan är (precis som munnen) en del av kroppen som jobbar hårt för att hålla sig själv ren, så om det finns någonting överflödigt där så kommer slidan att försöka göra sig av med det genom att producera mer flytningar (ganska förenklat). En svampinfektion uppstår då den egna bakteriefloran störs, så att svampbakterierna istället tar över. Flytningarna brukar då bli tjocka, vitaktiga och gryniga.
Om du nu har behandlat dig för svampinfektionen så skall vi hoppas att den har gått över. Samtidigt som klådan försvinner så brukar också flytningarna återgå till det normala. Det viktiga efter behandlingen är att du försöker få tillbaka och bibehålla de egna skyddande bakterierna i underlivet. Det gör du t.ex. genom att tvätta dig med enbart vatten (inte någon form av tvål, var även försiktig med olika oljor ifall de innehåller tillsatsämnen.) Använd trosor av bomull, inte syntetmaterial och försök att sova med helt bart underliv. Om du är sexuellt aktiv med en manlig partner är det bra om ni antingen använder kondom, eller att han får utlösning på utsidan. Det känns lite dumt men eftersom sperman har ett helt annat pH-värde än slidan så kan det lätt störa pH-balansen.
Svampinfektioner brukar generellt inte påverka underlivets lukt nämnvärt, så om du upplever att underlivet även nu luktar främmande så kan du antingen använda vagitorier som heter Gyno Lacta (som du kan köpa receptfritt på apoteket) eller också kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort så kan barnmorskan lägga en remiss till bakterieodling, där man kan se om det finns någon annan infektion som kan behöva behandlas.
Även om rikliga flytningar kan få en att känna sig ofräsch och man helst skulle tvätta sig flera gånger per dag så skall du undvika att tvätta ditt underliv mer än en gång om dagen så att ditt underliv får en chans att bygga upp sin bakterieflora igen. (Om man tvättar sig många gånger per dag så kommer det antagligen att ta längre tid.
Tveka inte att ta kontakt igen om du har fler frågor.
Kram.
Tessi