Svart mens?!?!!!
30.07.2017
Hej! Det var tre veckor sen jag fick mens senast. Jag fick den igen igår? Varför efter bara tre veckor? (Jag fick min mens i Mars ungefär). När jag torkar mig är den röd som vanligt. Men när jag kollar i bindan är det svart/brunt? Det är också små svarta kladdiga högar(med mens). När jag googlade runt och hittade andra med "samma problem" så sa alla att det visade sig att de var gravida. HJÄLP! Jag har inte haft sex i hela mitt liv? Jag får PANIK! Ida

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.08.2017
Hej.
Ta det lugnt. Du är inte gravid. Eftersom du inte har haft sex så kan du ju inte vara det.
Med tanke på att du har haft mens så kort tid så är det inte alls konstigt fast den inte är helt regelbunden, du behöver inte oroa dig över den saken. Oftast blir mensen mer regelbunden med tiden, men det kan ta flera år, och inte ens efter 10-20 år är det säkert att det alltid är exakt 28 dagar i varje cykel.
Färgen på mensen och mängden blod kan också variera från en gång till en annan. Det beror dels på att blodet inte är riktigt samma typ av blod som kommer ut om du skär dig i fingret, utan är slem, blod och delar av den slemhinna som byggs upp i livmodern. Därför kan det ibland finnas med små bitar eller trådar i blodet. Och då blodet landar i bindan så sjugs det våtaste upp och torkar lite så det får en mörkare färg medan bitarna samlas ovanpå bindan. Inget konsigt alls alltså och det har INGENTING med graviditet att göra.
Ta det lugnt bara. Det låter helt normalt.
Kram
Tessi