Svart slem HJÄLP!
09.04.2015
Imorse när jag skulle gå på toa så trodde jag att jag hade bajsat på mig (såg ut som typ diarré i trosorna) och när jag skulle kolla vad det va så var det typ som en svart (mörkbrun) slemkula så torkade jag bort det med papper men det kom tillbaka efter 5 min Och nu är det typ som slem och långa strängar istället för kulor! Och jag är jätteorolig att jag ska ha fått någon sjukdom (inte haft sex) eller livmoderhalscancer (tagit spruta mot men orolig ändå) så snälla hjälp mig!!!!!! Jag har inte haft min först mens än men den är på väg tror jag men snälla hjälp mig är jätterädd!!!!!!!!! ;( Felicia

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
10.04.2015
Hej Felicia! Grattis - jag tror att din första mens är på gång och du tar steget till kvinnovärlden. Ofta är den första mensen mörk - slemhinnan i livmodern har liksom väntat en tid på att stötas ut. Det är ingenting farligt utan helt normalt.
Sätt ett trosskydd/binda i trosan och följ med läget. Du behöver inte vara rädd. Jag hoppas att du kan tala med din mamma och så ordnar hon hem bindor åt dej.
Du kan läsa mera om första mensen här. Samt här. Och om mensskydd här.
Lycka till!  Med vänlig hälsning, Annika    barnmorska - hälsovårdare