Svettfläckar
02.02.2025
Hej. Mår så dåligt över mina svettfläckar. Kan endast ha på mig svarta tröjor eftersom jag svettas så mycket och jag vill inte svettas såhär mycket. Känns som att jag svettas mer än vanligt. Hade en rosa tröja i 15 minuter och svettfläckar var redan där, stora och synliga

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.02.2025
Hej,
Jag förstår att du kan känna dig obekväm om kläderna får synliga svettfläckar. Först och främst skall vi komma ihåg att det att man svettas är kroppens sätt att reglera sin temperatur, så i sig är det inte någonting som är "fel". Upplever du själv att du svettas mer nu än tidigare och har du på något sätt ändrat dina vanor?
Det finns antiperspiranter att köpa på apoteket (t.ex. "absolut torr") som gör att man svettas mindre, så det kan du testa. Speciellt om svettningarna är främst under armarna eftersom det då är ett ganska begränsat område. Nackdelen är att dessa ofta är ganska starka vilket kan irritera huden, så det är viktigt att man följer anvisningarna. Det finns även inlägg man kan köpa som man kan lägga under armarna som suger i sig svetten så att det inte skall bli fläckar på kläderna. Dessa kan du hitta t.ex. genom att googla på "inlägg för svettningar".
Jag hoppas att något av dessa fungerar.
Kram,
Tessi