Svettningar och frusenhet
16.03.2017
Jag har ett problem. Jag börjas svettas jättelätt, så det gör så jag inte kan tex cykla till skolan för att jag blir så svettig, jag kan inte använda ljusa tröjör. Medans jag kan vara hemma en dag och då fryser jag jättemycket. Dehär stör mej och min vardag. Va e de fö fel ?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.03.2017
Hej,
Jag tror inte nödvändigtvis att någonting alls är fel. Det konstiga med att svettas (som ju egentligen inte alls är speciellt konstigt) är att man svettas lättare ju bättre kondition man har, eftersom kroppen då är bättre på att reglera sin egen temperatur. Om man rör på sig så blir man varm - och en person med god kondition svettas då lättare eftersom kroppen vet exakt hur den skall göra för att inte svettas. Visst kan man också svettas fast man inte är så vältränad - men i regel ändå mindre.
Så jag tror att det att du svettas mycket då du rör på dig betyder att din kropp ändå är i ganska god form. Men jag förstår givetvis att det kan kännas problematiskt att svettas mycket. Du kan göra helt praktiska grejer för att lösa problemet, t.ex. att ta med dig byteskläder så att du får byta till en annan tröja då du kommer fram. Du kan då cykla till skolan, sedan vänta en stund och efter det byta tröja. Då känns det i allmänhet lite bättre, och oftast brukar det inte vara ett problem att svetten luktar om man i övrigt är ren och t.ex. nyduschad. (det är ju då bakterierna som finns på huden kommer i kontakt med svetten som det uppstår lukt, så om man är ren så luktar man i allmänhet inte.)
En annan sak du kan göra är att från apoteket köpa en antiperspirant som minskar på svettningen. Det är alltså en väldigt effektiv deodorant som gör att porerna täpps till och inte släpper igenom lika mycket svett. Läs på paketet och folj bipacksedeln. Vissa antiperspiranter skall t.ex. bara strykas på en gång i veckan eller varannan dag eftersom de är så pass starka.
Jag kan inte svara på varför du sedan fryser då du är stilla, men kanske din kropp helst enkelt är väldigt snabb att reagera på både värme och köld. Om du ändå är orolig över att någonting är fel så kan du gå och tala med din skolhälsovårdare som t.ex. kan ordinera sköldkörtelprover, men jag tror att du är helt normal.
Kram
Tessi