svullen permanent?
03.08.2015
Hej,
mitt underliv har svullnat upp rejält. då menar jag de inre blygdläpparna och klitoriskappan(?) jag tror att det hände efter kontakt med parfym som kan ha funnits på mina fingrar. jag besväras väldigt av detta då de har svullnat så mycket att jag inte kan ha trosor eller byxor. inte heller gå normalt och sitta bekvämt. kan detta vara en allergisk reaktion på parfymen och kommer det i så fall gå över eller måste jag acceptera det här och ha besvär av det numera? tacksom för snabbt svar. (svårt att göra nånting pga detta) Cissi

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
06.08.2015
Hej.
Det låter som en allergisk reaktion, och kan mycket väl bero på parfymen precis som du skriver. Om du inte redan har gjort det så skall du tvätta underlivet med vatten (inte tvål!) och du kan undvika att använda kläder som känns obekväma tills svullnaden har lagt sig. Allergiska reaktioner brukar inte vara speciellt länge, och vid behov kan du ta någon antihistamin (allergimedicin) som du får från apoteket utan recept.
OM svullnaden inte har försvunnit ännu, nu då det gått någon dag sedan du skrev frågan, så tycker jag att du skall kontakta en läkare.
Sköt om dig!
Tessi