ta foto
06.04.2015
Hej!
Ni har sagt att man inte får ta ett foto i underkläder där man uppträder sexuellt. Men får man ta ett foto där man står i bikini och ler och skicka till ngn? Om man står med armarna hängande och man inte gör en sexuell posé. Får man skicka en sådan bild utan att man begår ngt kriminellt? hejsan

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
09.04.2015
Hej!
Vad bra att du lyssnade och började fundera efter att vi var i din skola och berättade om vårt Inte-okej-sex-paket. Och super att du frågade när det var något du började fundera på!
Så här är det: det beror nog väldigt mycket på VEM som får bilden och VARFÖR, inte bara vad och vem den föreställer. Om du skickar en bikinibild på dig själv tagen under Thailandresan med familjen till din egen mormor, så kan man nog knappast anse det vara det minsta olagligt. Men om du skickar den åt en kille för att han ska bli mera kåt på dig eller för att han tjatat om en sådan, så är det inte okej. Klart att det är lite luddigt det här med mottagaren också. Man kan ju inte heller säga att det inte skulle vara okej att skicka åt barndomskompisen som råkar vara kille och som man är 110% platoniskt vän med. Och klart, skulle mormor vara pedofil och vilja ha bilder på dig i DET syftet, så blir det ju också olagligt...
Kanske riktlinjen ändå borde vara att inte skicka/ladda upp något på sig själv som man inte skulle vara okej med att precis vemsomhelst skulle se, inklusive ens kommande äkta man, ens framtida sommarjobbsarbetsgivare, ens föräldrar och fysikläraren. För man kan aldrig någonsin vara 100% säker att en bild inte kommer i orätta händer - tex att någon "lånar" pojkvännens telefon, råkar hitta bilden och delar den vidare/visar den åt kompisgänget. Eller att den hamnar på nätet och när arbetsgivaren på ett ställe som du sökt en tjänst till googlar dig inför intervjun hittar den....
Som jag kanske sa under lektionen, så kan man ju nog förstå varför lättklädda, sexiga foton/filmklipp har blivit en del av ungas sexuella utveckling - steget är ju inte så lågt från selfie till något mer sexuellt. Men sist och slutligen är det nog bondförnuftet och lite konsekvenstänkande som ska styra allt vad man gör, eller hur ;)
Fråga absolut mera bara ifall det är något mer du funderar över, vadsomhelst :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott