Tacksam för snabbt svar
01.12.2016
Hej, jag har ont i mitt underliv. Det är liksom en liten knöl, väldigt liten. På min inre blygdläpp. Jag har haft ont i 2 dagar nu och det gör liksom ont att torka sig efter toalettbesök och att röra där med handen. Jag har en gång haft detta förut men då försvann det bara efter 2 dagar typ men vill ha bort det och vill veta vad det är. Det känns inte heller som en finne och jag har inte haft samlag sedan september. ..

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.12.2016
Hej,
Det är nog jättesvårt att säga vad den lilla knölen är, eftersom jag inte vet hur den ser ut eller exakt var den finns. Det kan vara en vanlig finne, men det kan också vara t.ex. en liten cysta i "Bartholinis körtlar", som ligger på insidan av de yttre blygdläpparna på båda sidorna om slidöppningen. Ofta läker små cystor av sig själva, men ibland måste de öppnas av en läkare.
Jag har dock lite svårt att se hur bartholinit skulle hänga ihop med att ditt kiss har blivit rödaktigt? Om det inte är så att det faktiskt blöder. De gulaktiga flytningarna kan kanske vara var som läcker ur knölen?
Om du fortfarande har rödaktigt urin så tycker jag att du skall vända dig till hvc eller till din skolhälsovårdare för urinprov. Om det är en liten finne eller cysta så kan den som sagt gå över av sig själv, men om den har blivit värre sen du skrev in så skulle det nog vara bra om det också blem kollat, och det kan de antagligen göra i samband med att du besöker hvc för urinprov. Om cystan skulle behöva punkteras så behöver du kanske också få nån form av antibiotika för att motverka infektion.
Men om alla dina symtom skulle vara på bättringsvägen så får du försöka med att hålla området rent, och använda trosor som inte skaver och ger tillräckligt med luft åt området.
Sköt om dig, och kontakta hvc vid behov, det är därför de finns.
Kram
Tessi