Tog p piller 5 timmar sent
28.06.2024
Hej.
Är jag fortfarande skyddad om jag tog zoely 5 timmar sent (brukar kl.18) men jag tog igår kl. 23. Och på bipacksedeln står Om det har gått mindre än 24 timmar sedan du skulle ha tagit din tablett är du fortfarande skyddad mot graviditet. Ta tabletten så snart du kan och ta sedan nästa tablett vid den vanliga tiden.
Om det har gått 24 timmar eller mer än 24 timmar sedan du skulle ha tagit en tablett kan skyddet mot graviditet vara försämrat. Så det betyder att om jag glömt att ta p piller igår har jag 24 timmar för ta den glömda tabletten? Och om jag tog tabletten i tid föregår och igår 5 timmar sent, Är jag fortfarande skyddad? Hur sent kan jag ta tabletten om jag brukar ta kl. 18? Jag

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
02.07.2024
Hej,
Ja, du är skyddad även om du tog ditt piller 5 timmar för sent. Med p-piller är det bra om man tar pillret på ungefär samma tid varje dag eftersom kroppen tycker om att leva regelbundet, men om det någon gång inträffar att man tar sitt piller för sent så har det ingen betydelse. Däremot kan skyddet påverkas om man glömmer piller flera dagar i sträck och lite beroende på var på kartan man är.
Om vi tar som exempel att du är mitt i en karta och du glömmer bort att ta ditt piller (som du brukar ta klockan 18) så kan du ta ditt piller ännu klockan 17.50 nästa dag och fortfarande vara skyddad - eftersom det har gått mindre än 24 timmar. Om det däremot har gått mer än 24 timmar - d.v.s. att klockan skulle vara över 18 nästa dag då du märker det så skall du inte ta dubbla piller utan följa anvisningarna i din bipacksedel eller kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Men eftersom det i ditt fall var "bara" 5 timmar så finns det ingen anledning till panik utan det är bara att fortsätta som vanligt.
Kram,
Tessi