Tonårsmamma
28.11.2023
Hej
Jag är 17 år och fyller 18 om nån månad. Jag e int gravid och planerar int på att bli de heller men har bara några frågor jag funderat på då de gäller att få barn som ung.
Hur går det med skolgången efter man fått barn? Måste man gå om den klass man håller på med dvs jag går i 2an så om jag skulle få ett barn måste jag ta om hela eller kan man som bara dröja studenten ett halvår eller hur länge man behöver för att bli klar? Får man extra bidrag eller hur ska man ta hand om ett barn som ung? Tycker såna här frågor är intressanta och tycker man int får sånhär information från skolan. Hur går det till om man har ett barn före man är 18? Har man ändå alla rättigheter och ansvar för sitt barn eller är det på nå sätt föräldrarna som tar beslut och ansvar över sitt barnbarn?
Patricia Donner
Yleisen ja aikuiskasvatustieteen maisteri, Opinto-ohjaaja Patricia Vastaa

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
29.11.2023
Hej,
Vad gäller skolgången så beror det nog helt på situationen. Får du barn mitt under en termin och missar undervisning/prov osv. så är det klart att det kan inverka på hur länge det tar för dig att bli klar. Här kan det ju hända att skolan kan göra specialarrangemang i vissa fall, vilket gör att det förhoppnings inte drabbar den gravida/mamman så hårt. Om allt går väl och mamman orkar med både studier och barnet, så borde inte skolgången förlängas särskilt mycket. När barnet är litet och inte ännu moget för dagis så är det ju väldigt fäst vid mamman, särskilt om man ammar. Då behöver man kanske ta med barnet till skolan för att inte missa för mycket. Det här skulle ju oavsett behöva diskuteras med skolan på förhand så att det blir en bra situation för alla, både mamman, barnet och övriga.
Bidrag borde du nog ha rätt till om det är du som står som vårdnadshavare för barnet, vilket normalt är fallet om du föder det. Först graviditetspenning och sen föräldrapenning, men även barnbidrag. På FPA:s hemsidor hittar jag inte heller någon information om det skulle utgöra ett undantag om du ännu bor hemma eller är under 18. För att få bidrag och se över den situation du själva skulle vara i så är det till FPA (folkpensionsanstalten) du ska vända dig.
Vad gäller vem som fattar beslut så skulle jag nog säga att det är du, som vårdnadshavare, som fattar egna beslut om ditt eget barn - även om du är under 18 år gammal. Här är jag ändå lite osäker eftersom det är svårt att hitta korrekta uppgifter om eventuella undantag. Det är klart att om du är oförmögen att ta hand om ditt barn (inget som borde beslutas automatiskt för att du är under 18) så kan det vara så att dina föräldrar (om de kan) behöver ta hand om barnet och fungera som dess förmyndare/intressebevakare, för barnets bästa. Det här kan ändå vara en diskussion som eventuellt av rutin- och säkerhetsskäl förs med myndigheter (mödrarådgivning, socialen?), den blivande mamman/föräldrarna och dennes/deras egna vårdnadshavare under och efter själva graviditeten.
Med vänliga hälsningar,
Patricia Donner
Malins svar angående tonårsmamma:
Det är nog vårdnadshavaren som har sista ordet gällande sitt barn trots att hen är icke-myndig. Men ofta är socialtjänsten inblandad på något sätt, om behov finns då föräldern är underårig.