Tryck ovanför bröstet
05.07.2019
Hej! Jag är en tjej som snart fyller 15 år och det är så att de senaste 3 dagarna har jag känt ett litet tryck precis ovanför vänstra bröstet men nedanför nyckelbenet. Jag kan inte riktigt säga att det ör tryck men när jag anstränger mig så som gör rörelse speciellt framåt känner jag ngt. En lätt tryckande/ stickande känsla. Det känner dock inte om jag går ut eller nått. Detta tryck kommer också när jag andas in djuupt. Jag känner det kanske är muskler osålt men vet ej. Jag kan också känna tydliga hjärtslag de senaste dagarna. Det kanske är för att jag är jätte orolig över det och får högre puls. Vad kan det va och är det seriöst? Annars är jag helt frisk och tipp topp. En orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
05.07.2019
Hej.
Precis som du skriver själv så tror jag att det är en muskel eller ett muskelfäste som känns då du rör muskeln på ett visst sätt eller andas djupt så att muskeln töjs ut. Hjärtklappningarna misstänker jag att känns extra tydliga därför att du koncentrerar dig extra mycket på dem.
Jag tror inte att det är någonting farligt, och jag tror inte att tryckkänslan kommer från hjärtat. Men om känslan skulle börja likna mer på en smärta och den inte går över så skall du kontakta läkare. Försök att leva som vanligt och följa med.
Kram
Tessi