Erbjuden reklamjobb och sedan har de sagt att de gått vidare med annan sökande
15.07.2021
Hej, min fråga gäller reklamfilm som skulle genomföras och där jag skulle vara med som skådespelare. Jag fick detta mail från castingansvarig den 29/6:
Hej Philip!
Kund gillade dig och du har gått vidare.
Är du tillgänglig den 25/8 för inspelning i Stockholm? Plus en dag för fitting.
vänligen,
XXXXXXX
Sedan den 15/7 får jag detta mail:
Hej Philip!
Hoppas du har det bra i värmen.
Jag ville uppdatera dig att kunden äntligen bestämt sig. De valde att ta en annan denna gången. Men vi tyckte att du var grym och kontaktar gärna dig för framtida projekt!
Min fråga är, kan jag kräva ersättning av arbetsgivaren om de först har lovar mig jobb och sedan ändrat sig? Philip

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.07.2021
Hej,
Jag förstår att du är besviken över att du inte fick jobbet, men jag tror tyvärr om att det handlar om klumpig formulering och missförstånd i detta fall. I det första mailet skriver de att "du har gått vidare" - men jag tror inte att de då menade att du blev vald utan att de då valde ut några stycken som gick vidare från första gallringen och att valet sedan stod mellan dessa.
Sedan då kunden valde bland de alternativ som fanns kvar efter den gallringen så valde kunden någon annan.
Tyvärr har du nog inte möjlighet att kräva dem på någon ersättning eftersom du inte lovades jobb. De konstaterade att du gick vidare och frågade (för säkerhets skull) om du skulle vara ledig för inspelning. Men i det jag läser ser jag inget löfte om jobb. Beklagar.
Men eftersom de skriver att du var grym och att de gärna samarbetar med dig i framtiden så får man bara hålla tummarna för det.
Kram,
Tessi