Jobb
01.03.2020
Hej. Jag utexaminerades för några år sedan från yrkesskolan men jag har haft problem med att hitta arbete inom min bransch. Jag studerade inom en mansdominerande bransch. Jag har bra betyg från skolan, bra betyg från arbetsplatspraktik och en hel del tidigare arbetserfarenhet med bra feedback. Jag pratar finska, svenska och engelska flytande och jag har körkort. Jag har aldrig varit arbetslös. Men jag hittar ändå inte något jobb i min bransch så jag jobbar alltid där jag får jobb, som städare, restaurangarbetare eller liknande. Börjar ha "lejdon" på att jobba med arbeten som jag inte vill/trivs att jobba med. Jag vet att jag är ung och har bra med tid att jobba med det jag vill senare i livet men det känns bara väldigt deprimerande att alltid söka massor med jobb och sen bara få ännu ett jobb som man inte ens är minsta intresserad av. Jag söker alltid speciellt många sommarjobb i hopp om att hitta en bättre arbetsplats. Flera av mina manliga vänner från skolan har inte haft några som helst problem med att hitta jobb inom branshcen. Jag vet att det inte är jag som är problemet då jag är mån om att göra bra ifrån mig på mitt jobb även om jag inte trivs. Inte en enda arbetsgivare har gett mig dålig feedback. Är det för att jag bor i österbotten i det så kallade "bibelbältet" som gör det svårt för mig att hitta jobb i min bransch? Är det fortfarande så ojämt i samhället att kvinnor inte kan jobba inom mansdominerande yrken? Varför kan jag inte hitta ett jobb fast andra med mindre erfarenhet och språkkunskaper kan hitta jobb hur lätt som helst? Jag bara orkar inte spendera mer tid på ett jobb som jag egentligen inte vill jobba på och det gör mig fruktansvärt nedstämd att söka så många jobb och bara få negativa svar.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.03.2020
Hej.
Jag blir själv lite arg då jag läser din fråga. Tyvärr tror jag nog att det kan vara lite som du skriver, att det är svårare för en kvinna att få jobb inom en väldigt mansdominerad bransch. Det betyder givetvis inte att tjejer skulle vara sämre på att utföra jobbet, eller att alla arbetsgivare skulle dissa sökande bara för att de är tjejer, men för många är det säkert obekant att tjejer skulle vara duktiga på ett sådant jobb.
Jag tycker att du skall ta kontakt med uppsökarna på den ort där du bor. (googla på uppsökande ungdomsarbete så hittar du kontaktuppgifterna). Jag tror att de kan hjälpa dig både med att hitta motivation att fortsätta söka jobb och kanske ge dig tips på hur du lättare kan hitta ett.
Ge inte upp. <3
Kram
Tessi