Hygienia kysymys
15.04.2024
Laitoin vahingossa perseeseen sisään hammastahnaa (älä kyseenalaistaa) ja haluaisin putsata sen. Haluaisin myös tietää että onko siinä jotain vaarallista joka voi aiheuttaa myöhemmin haittaa. En keksi
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.04.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Minulle jäi epäselväksi oletko halunnut putsata hammastahnan pois itsestäsi, vai oletko käyttänyt hammastahnaa peräsuolesi putsausvälineenä?
Oli niin tai näin, hammastahnaa ei ole tarkoitettu käytettäväksi sisäisesti; ei nieltäväksi, mutta ei myöskään muihin ruumiinosiin kuin hampaisiin. Hammastahna on tarkoitettu hampaiden päivittäiseen hoitoon. Et eritellyt millaista tahnaa olet käyttänyt, mutta hammastahnoissakin on eroja; jotkut on suunniteltu hillitsemään vihlontaa, toiset valkaisemaan hampaita. Tällöin hammastahnat voivat sisältää erilaisia yhdisteitä, jotka eivät sovellu herkälle alueelle.
En usko, että kertaluontoisesti hammastahnan väärinkäytöstä on sinulle suurempaa vaaraa. On kuitenkin muistettava, että osa tahnoista sisältää mm. fluoria, joka ei kuulu elimistöön suurina määrinä! Hammastahnojen muodossa, saantisuositusten mukaisesti käytettynä siitä ei ole haittaa. On kuitenkin tärkeää käyttää asioita niiden käyttötarkoituksen mukaan. Siten voimme varmistua asioiden turvallisuudesta.
Enemmänkin uskon, että hammastahnan laittaminen pyllyyn aiheuttaa välittömiä vaikutuksia, kuten kirvelyä. Kirvelyn voi aiheuttaa mm. hammastahnan sisältämä piparminttu. Mikäli hammastahnaa nyt on pyllyssä käytetty, on se hyvä huuhdella pois. Toisaalta suoli hankkiutuu sinne joutuneesta tahnasta itsekin pois. Mikäli aluetta kirvelee, voi alueelle levittää perusvoidetta, esim. bepanthen.
Mikäli yrityksesi oli puhdistaa peräsuolesi hammastahnalla, suosittelen yksinkertaista suolihuuhtelua, joka tehdään istumalla wc-pöntöllä. Peräsuoleen johdetaan kädenlämpöistä vettä muovisen kärjen avulla. Suolenseinämä laajenee veden täyttäessä peräsuolen, jolloin syntyy ulostamisen tarve. Suolihuuhtelua ennen kannattaa varmistaa terveysalan ammattilaiselta, onko tällainen toimenpide ok sinun kohdallasi, sillä suolihuuhtelu ei yksiselitteisesti ole aina terveellinen vaihtoehto. Myös esim. akuutti tulehduksellinen suolistosairaus voi olla esteenä. Mikäli yritit hammastahnalla siis pesua, unohda seuraavalla kerralla tahna ja harkitse suolihuuhtelua. Muistathan myös, että tavallisissa olosuhteissa suolta ei tarvitse pestä sisältä käsin! Pelkkä vedellä huuhtelu ulkoakäsin riittää.
Yst. Terv. Stinke