Masennus
15.02.2023
Hei, oon kärsinyt masennuksesta 3-5 vuotta ja halusin kysyä että miksi masennuksen takia tai yli päätään tulee jatkuva tunne viiltää tai muuten vaan satuttaa itseään? mulla koko ajan tekee mieli viiltää enkä joskus pysty lopettaa tunnetta Eli
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Olen todella iloinen, että löysit sivuillemme ja uskalsit kirjoittaa meille!
Kerroit kärsineesi masennuksesta jo pitkään. 3-5 vuotta on todella pitkä aika, etenkin otettaessa huomioon sinun nuori ikäsi. Lisäksi se on hyvin pitkä aika kenelle tahansa kärsiä ikävistä ja epämukavista tunteista ja ajatuksista. Uskon, että se on ollut hyvin vaikeaa aikaa sinulle ja tuntunut raskaalta. Halit sinulle!
Millaisena masennuksesi ilmenee? Masennuksen yleisiä oireita ovat mm. alakuloisuus, itkuisuus, matala ja masentunut mieliala, vaikeus kokea mielihyvää tai innostusta, vihaisuus, ärtyisyys sekä esimerkiksi väsymys. Masennus voi ilmetä myös muuten, kuten siinä, että on vaikeuksia tehdä päätöksiä tai saada unenpäästä kiinni. Jotkut taas eivät muuta haluaisikaan tehdä kuin nukkua. Kouluun voi olla suuri kynnys mennä ja koulussa voi olla vaikeaa keskittyä. Ruokahalun muutokset ovat yleisiä; jotkut syövät hyvin paljon masentuneina ja toisaalta joillekin ruoka ei meinaa maistua lainkaan. Myös muunkaltaisia masennusoireita voi ilmetä.
Yksi niistä masennuksen oireista voi olla esimerkiksi halu satuttaa itseään jotenkin, esimerkiksi viiltämällä. Olen hyvilläni siitä, että tiedostat itsekin, että viiltely ei ole hyvä tai oikea tapa toimia ja olet itsekin huolestunut siitä. Tiesitkö, että silloin kun ihminen haluaa satuttaa itseään, on kaiken takana yleensä hyvin vaikeita tunteita, joita huonosti voiva ihminen pelkää. Tällöin itsensä satuttaminen voi olla epätoivoinen keino yrittää hallita niitä vaikeita tunteita. Mikäli ihminen esimerkiksi viiltelee, näyttäytyy tilanne sellaisena, että henkilö on jäänyt liian yksin vaikeiden tunteidensa kanssa. Ymmärränkin, että joskus viiltely voi tuntua jopa selviytymiskeinolta, niin nurinkuriselta kuin se tuntuukin.
Haluan jo tässä vaiheessa muistuttaa, että halusi viillellä tai satuttaa itseäsi ei tarkoita, että olisit jollakin tapaa epänormaali tai huonompi kuin muut. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että voit tällä hetkellä huonosti. On kuitenkin tärkeää, että tiedät ja tiedostat, että sinun on mahdollista saada apua ja päästä eroon viiltelyajatuksista.
Masennus on sairaus siinä missä diabetes tai migreenikin. Se täytyy hoitaa kuntoon. Vaikka masennus ei näy päällepäin, se ei tarkoita, että sitä ei olisi olemassa. Päinvastoin! Uskonkin, että sinun kohdallasi olisi nyt ensisijaisen tärkeää päästä kontaktiin jonkin hoitavan tahon kanssa: olet hyvin nuori ja kärsinyt jo kauan yksin asioidesi kanssa. Rohkaisen sinua lähestymään asialla esimerkiksi kouluterveydenhoitajaa tai kuraattoria. Heillä on paljon tietotaitoa tällaisista asioista! Nämä eivät ole heille uusia asioita, eikä sinun tarvitse hävetä avuntarvettasi. Silti he ottavat sinut tosissaan. He osaavat varmasti yhdessä sinun kanssasi katsoa tilannettasi ja voitte yhdessä miettiä kuinka tästä eteenpäin.
Koulukuraattori osaa tarvittaessa auttaa sinut eteenpäin, esimerkiksi lääkärille. Joskus masennustila voi olla niin syvä, että voi olla aiheellista miettiä lääkehoidon tarpeellisuutta. Tätä ei kuitenkaan kannata pelätä. Lääkkeiden tarpeellisuus on aina yksilöllistä ja tilanne katsotaan aina yksilökohtaisesti! Lääkkeet voivat olla hyväksi esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, että masentunut ihminen saisi niistä energiaa läpikäydä vaikeita asioitaan keskustelun avulla. Tai lääkkeiden avulla voidaan korjata aivojen epätasapainotilaa esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa ihmisen serotoniini,- eli mielihyvähormonit ovat loppuneet.
Lääkehoidon ei kuitenkaan tulisi olla ainoa hoitomuoto. Lääkäri voi myös arvioida terapian tarvettasi. Sellaiseen sinua ei voida pakottaa, mutta suosittelen lämpimästi, että uskaltaisit jutella ensiapuna esimerkiksi ystävälle tai koulukuraattorille mieltäsi painavista asioista. Yleensä masennukselle on aina jokin syy; masennuksen hoidossa näihin juurisyihin päästään usein parhaiten keskustelun avulla. Ja tämä on edellytys paranemiselle.
Voit myös itse hoitaa masennustasi, mutta sen ei kuuluisi olla ainoa hoitosi. Tekemällä itse kuitenkin hyviä valintoja, voit nopeuttaa parantumistasi. Mikäli olet kuitenkin hyvin masentunut, voivat nämä tuntua ylitsepääsemättömiltä.
Kehotan sinua kuitenkin kiinnittämään huomiota mm. nukkumiseen eli siihen, että saat riittävästi unta. Masennuksen hoidossa säännöllinen unirytmi on tärkeää! Liikunta puolestaan voi rentouttaa, auttaa ahdistuksen hoidossa, auttaa nukahtamisessa sekä liikunnan avulla voi luonnollisesti yrittää nostaa serotoniinitasojaan. Panosta terveelliseen ruokavalioon ja yritä välttää sosiaalista eristäytymistä, vaikka masentunut mieli kovasti niin yrittäisikin tehdä! Myöskään päihteet, kuten alkoholi tai tupakka eivät tee masennukselle hyvää. Päinvastoin, ne huonontavat oloa pitkällä tähtäimellä, vaikka aluksi saattaisikin tuntua ihan toiselta.
Mikäli sinulle tulee vastustamaton halu viiltää, yritä kehittää tilalle jokin muu toiminta. Voit vetää esimerkiksi kymmenen kertaa syvään henkeä tai tehdä jonkin hengitysharjoituksen, joka tuntuu sinusta hyvältä. Voit myös aina tunteen esiintyessä juoda lasin jääkylmää vettä, kävellä talon ympäri hengitellen tai hieroa käsivarsia kylmällä jääpalalla. Mitä tahansa, mikä saa ajatuksesi uusille urille! Älä kuitenkaan jää asioidesi kanssa yksin! Ja muista; halusi viiltää on vain tunne. Tunne voi olla hyvinkin epämukava, mutta tunteet sinänsä eivät voi sinua satuttaa. Hengitä tunne pois.
Ota siis yhteys koulun terveydehuoltoon tai ota yhteys sinulle tärkeään tai turvalliseen aikuiseen, joka lähtee kartoittamaan kanssasi tilanteen purkamista. Aikuinen voi olla kuka tahansa vanhemmasta nuorisotyöntekijään ja nuorisotyöntekijästä vaikka kaverin vanhempaan, jos sellaiseen satut luottamaan. Mitä nopeammin masennustasi päästään hoitamaan, sitä parempi! Toivon sinulle rohkeutta ja voimia parantumiseen!
Mikäli kasvotusten puhuminen tuntuu vaikealta ensiaskeleelta, voit aina myös jutella Internetissä esimerkiksi sekaisin.fi - chätissä tai tukinetissä.
Voit myös soittaa kriisipuhelimeen mihin vuorokauden aikaan tahansa. He vastaavat numerosta 09 2525 0111. Voit soittaa täysin anonyymisti eli nimettömästi. Soittaminen kriisipuhelimeen voi olla erittäin hyvä vaihtoehto esimerkiksi silloin, jos viiltelyn halu äityy hallitsemattomaksi.
Halit,
Terkuin Stinke