Sjukledigt
12.07.2022
Hej!
Har nyss blivit sjukskriven från jobb i 2 veckor. Nu undrar jag vad man får göra när man är sjukskriven? Gäller det bara att sitta hemma och trycka hela tiden eller är det okej att träffa kompisar eller gå ut på stan eller liknande? -

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.07.2022
Hej,
Anledningen till att man är sjukskriven är att man av en eller annan anledning är arbetsoförmögen, så det beror lite på vad det är du är sjukskriven för vad som anses "okej" att göra under sjukskrivningen. Principen där är att man inte skall göra saker som påverkar rehabiliteringen eller tillfrisknandet negativt. Men om inte sjukskrivningen kräver att du skall vara i karantän så finns det inga regler som säger att man måste sitta hemma.
Är man t.ex. sjukskriven för utbrändhet eller depression så kan det vara en viktig del av rehabiliteringen att man tar sig utanför hemmet - men skulle antagligen inte uppfattas positivt av arbetsgemenskapen om man postade bilder på sociala medier av att man festar eller är bakfull då andra är på jobb, bara som ett exempel.
Du kan ju fundera över vad du själv skulle tycka att var okej från dina arbetskompisar och vad du skulle förvänta dig av någon av dem om hen var sjukskriven. Jag vet inte vad du blev sjukskriven för, men så länge du själv respekterar din sjukskrivning och inte överanstränger dig så tror jag inte nödvändigtvis att du skulle bli frisk snabbare genom att ha tråkigt. Det är ju inte en "semester", men det finns inga regler som förbjuder dig att vistas utanför hemmet under sjukskrivningen. (såvida det inte är någonting smittsamt förstås).
Ta hand om dig!
Tessi