Jobb
06.03.2024
Hej
Jag har en fråga om jobb sökande. Kan man söka jobb när som helst? Jag planerar att skippa sommarjobb och skulle hällre börja jobba då hösten kommer och studierna börjar igen, är det mäjligt att söka jobb när som helst? Hur söker man jobb? Om man t.ex vill söka till nån butik tar man bara kontakt med butiken då eller hur gör man? Och isf ska man skicka ett email? Om det är så att man skickar ett email ska man då direkt ta med sitt cv eller ska man först checka om det finns någon ledig jobb möjligthet och sedan om de svarar att det finns först då skicka ett cv eller ska cv direkt med?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.03.2024
Hej!
Ja, i princip kan man söka jobb när som helst. De flesta större företag har en ansökningsblankett som man fyller i via deras webbplats. Då brukar det stå "öppen ansökan". Där fyller man i sina personuppgifter, när man skulle vilja börja jobba, berättar lite om sig själv och så bifogar man en CV. Om det är ett mindre företag eller en butik så kan man maila till den ansvariga och berätta att man är intresserad av och tillgänglig för jobb. Det är jättebra att redan då bifoga din CV i mailet. Om de då vill ha ansökan inskickad på ett annat sätt brukar de svara med att skicka en länk hur man kan söka. Är det en mindre t.ex. butik, ett kafé eller restaurang så funkar det också väldigt bra att gå in och prata med den ansvariga där och kanske lämna ett utskrivet exemplar av sin CV och ett ansökningsbrev/personligt brev. Du kan gå in på tyomarkkinatori.fi och söka på lediga jobb i din hemkommun. Där kommer det upp om någon söker arbetstagare och hur man ska söka det jobbet. Om du vill börja jobba på hösten kan du söka jobb i augusti, då har de flesta kommit tillbaka från sommarsemestrarna och har lite koll på vad de har för behov av arbetskraft.
Lycka till med jobbsökningen!
H. Ida