Orgasmit
15.03.2023
Voiko naisella olla oikeasti erilaisia orgasmeja? Että olisi siis klitorisorgasmi, emätinorgasmi, g-pisteorgasmi, pyllyorgasmi, nänniorgasmi jne. Tietääkö nainen itse minkä orgasmin saa, jos saa? Ovatko ne voimakkuudeltaan ja nautinnon kestoltaan erilaisia? Miten kauan naisen orgasmi voi kestää? Onko nainen orgasmin hetkellä onnensa kukkuloilla?
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
21.03.2023
Hei, ja kiitos hyvistä kysymyksistä! On hieno juttu, että mietit naisen orgasmia näin monitahoisesti.
Naisella voi olla monenlaisia orgasmeja. Kehossa on useita erogeenisiä alueita, mm. kaikki mainitsemasi, joiden hyväily ja kevyt hierominen saattaa aiheuttaa kiihottumista, jopa orgasmiin asti. Uskoisin, että naiset tietävät aika hyvin, minkä alueen hyväilystä he saavat orgasmin. Vaginan sisäiset alueet voivat kuitenkin olla hieman vaikeampia tunnistaa, koska hermopäätteet sijaitsevat kudoksissa eivätkä eri alueet ole kovin selvärajaisia. Vaginan eri osat voivat myös vaihdella herkkyydeltään. Orgasmin voimakkuuden kokemisessa ja orgasmin kestossa esiintyy suurta vaihtelua eri naisilla ja vieläpä samalla naisella eri tilanteissa. Siihen ei ole olemassa mitään kaavaa, vaan se on aina hyvin yksilöllistä. Tutkimusten mukaan kesto on noin 10–50 sekuntia, mutta on raportoitu myös sitä lyhyempiä tai muutaman minuutin kestäviä orgasmeja. Kaikki naiset eivät kuitenkaan saa orgasmia yhdynnässä, tai eivät saa sitä joka kerta. Orgasmi on hyvin herkkä erilaisille häiriöille ja ulkoisille tekijöille, esimerkiksi stressille. ja nautinnolle antautuminen edellyttää ennen kaikkea sitä, että tilanne on molemmille turvallinen ja osapuolten välillä vallitsee yhteisymmärrys siitä, että molemmat haluavat seksiä.
Nainen ei orgasmin hetkellä tietoisesti ajattele olevansa onnellinen, vaan mielihyvän kokemiseen liittyy tietoisuuden ja itsehavainnointikyvyn hetkellinen häviäminen. Ulkoisesti orgasmi voi muistuttaa jopa fyysistä kramppia nautinnon kulminoituessa huippuunsa. Orgasmin hetkellä aivoissa erittyy runsaasti endorfiineja, oksitosiinia ja dopamiinia. Näiden hormonien ansiosta orgasmin jälkeen kehon valtaa usein suunnaton hyvän olon tunne ja nautinnollinen raukeus, mikä edistää hyvinvointia ja voi tuoda myös onnen tunnetta.
Mukavaa kevättä!
t. Päivi