Apua!
09.03.2024
Moi! Pillereiden käytössä tapahtui virhe, kuinka tehokas jälkiehkäisypilleri norlevo on otettuna alle 12 h kuluessa, noin 5 h kuluttua tai alle 5h. Heikentääkö Norlevo säännöllistä ehkäisymenetelmää (minipillerit), kuinka kauan sen otosta? Käytössä myös aknelääke lymesykliini/ tetrasykliini vaikuttaako minipillereihin tai Norlevon ehkäisytehoon jotenkin. apua
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
14.03.2024
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Jälkiehkäisypilleri on tehokas, sillä olet ottanut sen noin nopeasti suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Se ei heikennä minipillereidesi tehoa. Aknelääkkeesi ei myöskään vaikuta minipillereittesi tehoon.
Mikäli sinulla sattuu usein unohduksia minipillereiden kanssa, suosittelen että miettisit vaihtoehtoisia ehkäisymenetelmiä, joiden kanssa unohduksia ei pääsisi sattumaan. Tällaisia ehkäisymenetelmiä ovat esimerkiksi kierukka tai ehkäisykapseli. Suosittelen siis, että varaisit ajan gynekologille, jotta voisitte yhdessä keskustella sinulle parhaiten sopivasta ehkäisymenetelmästä.
Vaihtoehtoisesti voisit miettiä millä tavoin sinun olisi helpompi muistaa ottaa minipillerit ajallaan. Voisitko esimerkiksi asettaa muistutuksen puhelimeesi samaan aikaan joka päivä, jotta muistaisit ottaa minipillerin? Kondomin käyttö yhdynnän aikana on myös aina hyvä ehkäisyvaihtoehto, jos pilleri on päässyt unohtumaan. Jälkiehkäisypillereitä saisi ottaa enintään kolme kertaa vuodessa, joten vaikka jälkiehkäisypilleri onkin tehokas vaihtoehto minipillereiden käyttövirheen sattuessa, ei se ole ratkaisu pidemmällä tähtäimellä. Mikäli sinulla siis on taipumus unohtaa minipillerin ottaminen, olisi hyvä pohtia vaihtoehtoisia keinoja raskauden ehkäisemiseksi jälkiehkäisypillerin sijaan.
Halit, Lila