Vanliga ärr eller inte?
14.12.2019
Hej!
Jag undrar om det syns på ärr om det är vanliga är om man fallit och skrapat sig eller om man skärt sig? För jag har skärt mig bara lite men ångrar det nu. Ärren går inte tvärs över armen utan längs med armen och det är typ 6-8 gankska korta ärr... men som sagt syns det om det är "vanliga" ärr eller självskadebeteende?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.12.2019
Hej.
I sig är det väl ingen större skillnad på själva ärrvävnaden som uppstår efter att man har haft ett sår. Huden läker på ungefär samma sätt oavsett hur du har skadat den. Skillnaden är främst den att de ärr som uppstår vid självskadebeteende ofta är gjorda med ett vasst föremål, och på såna ställen på kroppen som man normalt kanske inte stöter så lätt. Såren/ärren kan därför se lite annorlunda ut än om du hade fallit och fått ett sår längs med armen.
Det du kan tänka på är att ärr ofta bleknar och läker, och att man oftast lägger märke till dem mest själv. Andra människor är inte nödvändigtvis lika uppmärksamma. Du kan också försöka tänka på dina ärr som en påminnelse om att även om man inte alltid mår bra så kan saker ändra. Du har själv makt att påverka hur du mår - och dina ärr kan påminna dig om att om du någonsin mår så dåligt igen att du känner en önskan att skada dig själv så skall du börja med att tala med någon.
Jag hoppas att du mår bättre nu <3
Kram
Tessi