Yöllisten siemensyöksyjen ja erektioiden loppuminen
02.04.2024
Äiti yllätti minut pari vuotta sitten kesken itsetyydytyksen. Päätin sillä paikalla, että en enää koskaan runkkaa. Ensimmäisen viikon ajan oli vaikeaa olla tekemättä sitä, kun olin lähes joka ilta runkannut. Aika nopeasti mielitekoni onneksi katosivat. Minulla oli hyvin pitkään aamulla herätessä kova erektio. Vähitellen ne alkoivat jäädä pois. En enää muistakaan, milloin minulla olisi aamulla viimeksi seisonut. Onko niin, että erektiot loppuvat, kun ei niihin kiinnitä huomiota, eikä rupea runkkaamaan? Alkuaikoina itsetyydytyksen lopettamisen jälkeen sain silloin tällöin nukkuessa siemensyöksyjä. Nekin loppuivat melko pian. Onko se normaalia? Olen ymmärtänyt, että siemensyöksyjä tulee yöllä ihan väkisin, jos ei niitä saa valveilla ollessa. Eikö se ole niin, että elimistö tekee uudelle spermalle tilaa niin, että entinen poistuu yöllisinä siemensyöksyinä? Minun tapauksessa ei ainakaan ole. Eikö uutta spermaa enää kehity? Hyvähän se vaan on, ettei yöllä tule pyykkiä. Seksiä en ole koskaan kokenut. Tytöt eivät ole olleet minusta kiinnostuneita.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
04.04.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Uskon, että oma äiti on kenelle tahansa viimeinen ihminen, jonka haluaisi yllättävän kesken itsetyydytyksen. Olen varma, että  tilanne tai yllätys ei ole äidillesikään ollut miellyttävä. Luonnollisesti kuvaamasi tilanne saattaa herättää molemmissa paljon erilaisia tunteita; nolostusta, häpeän tunnetta, kiusaantuneisuutta… Äitisi on kuitenkin aikuinen ihminen: hän varmasti ymmärtää ja tietää ihmisen kehityksen- ja seksuaalisuuden kehittymisen eri vaiheet.  Oletkin jo siinä iässä, että äitisi tiedostaa seksuaalisuutesi heränneen ja toivottavasti osaa suhtautua siihen oikein.
Haluankin muistuttaa, että itsetyydyttämisessä ei ole mitään pahaa, likaista tai hävettävää. On ikävää, mikäli koet painetta lopettaa itsetyydytys tapahtuneen vuoksi. Itsetyydytys on normaalia ja se edistää seksuaaliterveyttä. Sillä on myös muita hyötyjä; opit omaan tahtiisi tuntemaan kehosi ja sen, mikä tuottaa sinulle nautintoa. Itsetyydytys myös rentouttaa ja voi auttaa lievittämään stressiä. Luonnollisestikaan sitä ei myöskään tarvitse harrastaa, mikäli se ei tunnu omalta jutulta tai tuota nautintoa tai se on pakonomaista. Jäin miettimään kävittekö tapahtumaa mitenkään läpi vai jäikö se muuriksi välillenne? Joskus onkin parempi jättää kuvaamasi tapahtuneet hiljaisuuteen tekemättä niistä numeroa. Joillekin kuitenkin toimii parhaiten keskustelu murtamalla jäätä; ”äiti voidaanko unohtaa mitä äsken näit?” Ja äiti lupaa unohtaa ja keskustelu/tapahtuma kuitattu ja jää on murrettu. Itsetyydytykseen tai seksiin on kuitenkin hyvä varata yksityinen tai lukollinen tila vastaavien tilanteiden välttämiseksi. Se on myös tärkeää rentoutumisen kannalta. On helpompi rentoutua, kun tietää, että ei pääse yllätetyksi.
Sitten itse kysymykseesi…
Se, että aluksi itsetyydyttämisen tekemättä jättäminen oli vaikeaa, kertoo ehkä enemmänkin siitä, että siitä oli ehtinyt tulla sinulle tapa? Ja tavasta luopuminen tai sen vaihtaminen toiseen vei aikansa.
Aamuerektio puolestaan voi johtua monista syistä eikä syy ole välttämättä itsetyydytyksen lopettaminen. Syynä voi olla esimerkiksi yöllinen pissahätä tai se, se että penikseen osuu unen aikana joku (esimeriksi peiton kulma, joka stimuloi sitä). Testosteronin pitoisuudet ovat miehillä korkeimmillaan aamulla mikä voi vaikuttaa suoraan erektioon, tai olet saattanut nähdä eroottista unta. Nämäkin ovat vain erimerkkejä. Joka tapauksessa miehille on tyypillistä saada erektioita useitakin kertoja yössä, useimmiten REM-unen aikana kehon ollessa rennoimmillaan.
Erektiot tulevat ja menevät. Moni asia niin elämässä kuin fyysisessä tai psyykkisessäkin tilassa vaikuttavat niin seksuaaliseen halukkuuteen kuin erektioihinkin. Voi olla toki niin, että et ole keskittänyt huomiotasi seksiin tai seksuaalisuuteen, mistä syystä erektiot ovat vähentyneet. Yleensä nimittäin ne asiat kasvavat, joihin huomiomme kiinnitämme. Samoin käy yleensä seksin. Seksin harrastaminen yleensä lisää seksuaalista halua. (Itsetyydytyskin on seksiä.) Voi myös olla, että sinulla on ollut erektioita yön aikana, mutta ei enää herätessä. Oletko ollut stressaantunut? Onko sinulla ollut masennusta?
Erektio on herkkä joillekin lääkkeille, uupumukselle, henkisille esteille (onko suhtautumisesi seksiin muuttunut äitisi yllättämisen jälkeen?), päihteiden käytölle jne. Testosteronin (mieshormoni) määrä vaikuttaa erektioon myös olennaisesti. Ikäsi puolesta en usko, että kyseessä olisi ainakaan hormonaalinen syy.
Yöllisissä siemensyöksyissä kyse on ollut luultavimmin märistä unista.  Ne ovat tavallisia ja kertovat kiveksien tuottavan siemennestettä. Yölliset siemensyöksyt eivät ole hallittavissa. On kuitenkin harhaluulo, että kaikille vääjäämättä tulisi niitä! Kaikki eivät saa niitä milloinkaan elämänsä aikana, edes murrosiässä, mikä on tyypillisin märkien unien ilmaantumisaika. Mikäli kuitenkin kaipaat yöllisiä siemensyöksyjä, eroottisten ajatusten ajatteleminen ennen nukkumaanmenoa voi auttaa tällä tavoin virittämään ajatuksia siihen suuntaan. Toisaalta kuten sanottua, yöllisiin siemensyöksyihin on itse vaikea vaikuttaa suuntaan tai toiseen.
Spermantuontanto jatkuu vanhuuteen saakka siitä lähtien, kun se kerran on alkanut eli yleensä tämä tapahtuu murrosiässä. Tämäkin tapahtuu sinun huomaamattasi. En olisi lainkaan huolissani siitä, että uudelle spermalle ei olisi tilaa. Elimistösi kyllä pitää asiasta huolen!
Hyvää kevättä,
Stinke