Köra rally?
11.05.2014
Hej!
Jag är en tjej som bara älskar allt som har med bilar att göra och har länge funderat på att börja köra rally. Och nu talar jag verkligen om så kallad RIKTIG rally, sån rally som Marcus Grönholm kör.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att börja. Jag vet att det krävs en särskild licens för att man ska få köra och dessutom måste man alltid vara två personer i en rallybil och jag har ingen kartläsare. Hur gör jag om jag vill börja köra nu? Vart ska jag vända mig? Jag har ingen i min bekantskapskrets som håller på med rally på så hög nivå, därför vet jag inte riktigt var jag ska börja. Dessutom har jag problem med att ine bli tagen på allvar eftersom jag är tjej och dessutom relativt kortväxt. Rallytjejen

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
20.05.2014
Hej Rallytjejen!
Ha, känner igen mig i både det där med körintresset och i att vara tjej+kortväxt och därför inte bli tagen på allvar, bland annat för att jag också hann pröva på varmansrally (jokamiesrally, "jokkis") som yngre. Och just varmansrally är kanske nog den väg jag skulle tipsa dig om att börja med. Ta tex killarna (och tjejerna?) i Nykarlebynejdens Sportbilister rf, de vet kanske varthurnärvarvem man ska gå för att påbörja vägen mot "riktig" rally. Kolla tex deras fb-sida (https://www.facebook.com/pages/Nykarlebynejdens-Sportbilister-rf/269155753151489).
Och stå på dig! :D Ofta är tjejer faktiskt riktigt bra förare eftersom vi ofta har bättre reflexer och reaktionshastighet än killar - och minns att mycket av de negativa attityderna handlar mer om att bli utmanad/hotad/tävling än om vilket kön man har.
Lycka till - hoppas jag får se dig i sportnyheterna en vacker dag ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott