Kysymyksiä peppuseksistä
22.03.2023
Moi. Mitkä asennot olisivat parhaita peppuseksiin, ja onko näitä kenties useampia? Onko näihin asentoihin mitään vaikutusta peniksen erektiokulmalla? Jos on, kertoisitteko siitäkin. Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että peppuseksissä naisen asema olisi jollakin tavalla alisteinen? Onko naisen vaikeampi nauttia peppuseksistä kuin normiyhdynnästä? Vai voisiko kaikki naiset saada peppuseksistä oikein toteutettuna ja suurta hellyyttä ja kärsivällisyyttä noudattaen yhtä paljon nautintoa kuin vaginaan tapahtuvasta yhdynnästäkin?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
24.03.2023
Hei ja kiitos kysymyksistäsi!
Sinua askarruttaa moni kysymys peppu,- eli anaaliseksiin liittyen. Sinua esimerkiksi pohdituttaa voisivatko kaikki naiset kokea yhtä suurta nautintoa anaaliseksissä kuin vaginaalisessa yhdynnässäkin. Ihan ensimmäisenä minun on muistutettava, että kaikki naiset ovat keskenään erilaisia niin anatomialtaan, persoonallisuuksiltaan kuin kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Mitään universaalia totuutta ei siis voi olla tähän kysymykseen olemassa. Jotkut naiset nauttivat kovasti vaginayhdynnöistä, toiset eivät ja toisia puolestaan seksi millään muotoa ei voisi edes kiinnostaa (esim. A-seksuaalit). Joitakin naisia puolestaan kaikenlaiset yhdynnät sattuvat tai tekevät kipeää syystä tai toisesta, vaikka he haluaisivatkin nauttia. Jotkut naiset puolestaan nauttivat hyvinkin suuresti seksistä, mutta heillä ei ole mitään tarvetta viedä sisäänsä penistä tai leluja.
Anaaliyhdyntä voi tuntua joistakin naisista hyvinkin nautinnolliselta, mikäli se on toteutettu ja valmisteltu oikein. Toiset eivät puolestaan halua edes kokeilla ja sitäkin täytyy kunnioittaa. Alisteiseksi jotkut ihmiset voivat mieltää anaaliseksin esimerkiksi pornon vuoksi; usein pornossa anaaliseksi näytetään miehen näkökulmasta ja miehen nautinnon kautta. Peppuseksi siten, kuin pornossa se usein esitetään, voi olla hyvinkin alisteista ja korostaa vääristynyttä ja kieroa valta-asemaa naisen kehoon, jolloin naista voi tehdä todella kipeää.
Oikein toteutettuna puolestaan, oikean ihmisen kanssa anaaliseksi voi olla hyvinkin läheistä, intiimiä, romanttista sekä luottamusta lisäävää.
Mitä sitten tarkoittaa oikein toteutettu ja valmisteltu anaaliyhdyntä? Avainsanoiksi voisin listata luottamuksen, hygienian, liukastuksen sekä rentoutuksen. Ja vielä ennen edellämainittuja asioita olisi hyvä, että vastaanottava osapuoli olisi jo tutustunut itse tai yhdessä partnerin kanssa omaan anaaliinsa seksuaalisesti eli siihen miltä erilaiset kosketukset tuntuvat kehon tällä alueella. Peppua voi kosketella ja hyväillä, painella tai esimerkiksi nuolla. Mikäli nämä asiat tuntuvat mukavilta, voi peppuun kokeilla sormea tai esimerkiksi anaalitappia. Miltä ne tuntuvat? Samoin kuin suosittelen vastaanottavaa osapuolta tutustumaan omaan anaaliinsa, suosittelen samaa myös top-osapuolelle. Näin hänkin ymmärtää paremmin, miltä vastaanottavasta mahdollisesti tuntuu erilaiset asennot, rytmit jne.
Anaalitappeja on erikokoisia. Niitä käytettäessä on hyvä laittaa tapistakin kerrallaan vain pieni osa eli tappiakaan ei viedä suinpäin peppuun. On hyvä odotuttaa hetken, pepun täytyy rentoutua ennen kuin tappia (tai penistä) viedään syvemmälle sisään.
Erittäin tärkeänä seikkana on huomioitava se, että anaali ei kostu samalla tavoin kuin emätin. Pelkkä sylki (kuten joskus pornossa näytetään) ei ole missään nimessä riittävä liukaste. Mitä enemmän liukastetta käytetään, sen parempi. Ennen runsasta liukastusta peppuun ei laiteta mitään! Mikäli peppuun käytetään seksileluja, on niiden hyvä olla juuri pepulle tarkoitettuja. Muutoin pepun lihakset saattavat imaista lelut sisäänsä ja silloin on lähdettävä lääkäriin!
Huom! Mikäli anaalissa käytetään lelua, sitä ei saa käyttää ennen pesua vaginassa. Mikäli puolestaan penis on ollut vaginassa, ei sitä saa ennen huolellista pesua viedä vaginaan. Muutoin infektion riski on suuri.
Ennen anaaliseksiä on myös huolehdittava omasta hygieniastaan. Suoli on hyvä tyhjentää (ulostus riittää, mikäli tarve on) ja peppu pestä. Jotkut tykkäävät tehdä suolihuuhtelun, mutta tätä ei nykyisin juuri suositella sillä anaalihuuhtelu huuhtoo myös hyödyllisiä bakteereita. Yksinkertaisimmillaan suolihuuhtelu tehdään niin, että kädenlämpöistä vettä ohjataan muovisella kärjellä peräsuoleen wc:ssä istuen. Vesi menee täten peräsuoleen, aiheuttaa ulostamisen tarpeen ja ihminen ulostaa. Suolihuuhtelutarvikkeita voi ostaa esimerkiksi apteekeista.
En tiedä mitä tarkoitat peniksen erektiokulmalla, mutta peniksen koolla on luonnollisesti väliä. Myös se, kaartaako penis esimerkiksi voimakkaasti johonkin suuntaan, voi vaikuttaa esimerkiksi eri asennoissa etenkin peniksellisen tuntemuksiin.
Kuten myös vaginaalisissa yhdynnöissä, peppuseksissä asentovariaatioita on monia. Lähetyssaarnaajassa vastaanottava osapuoli makaa selällään. Hänen on hyvä tukea lantiotaan esimerkiksi tyynyn avulla tai nostaa lantiotaan ylemmäs. Jalat voi nostaa esimerkiksi ylös tai asetella ne esimerkiksi toisen vartalon ympäri. Peniksellinen (tai top osapuoli, kuten puhutaan, esimerkiksi jos kaksi miestä yhtyvät), asettuu vastaanottavan (bottom) päälle. Hän voi olla polvillaan tai esimerkiksi kyykyssä tai jalat suorinakin, mutta silloin hänen täytyy nojata käsivarsiinsa.
Anaaliseksissä bottom voi myös ratsastaa peniksen päällä. Tämä voi olla hyvä vaihtoehto esimerkiksi silloin, jos vastaanottavaa osapuolta jännittää paljon. Tässä asennossa hänellä on valtaa enemmän sillä hän voi liikkua ja vaikuttaa mm. siihen kuinka syviä työnnöt ovat. Tässä asennossa anaaliyhdyntä on myös helpompi aloittaa, kun vastaanottava voi päättää millä tahdilla ja kuinka paljon kerrallaan hän haluaa ottaa penistä sisäänsä. Tässä asennossa asennosta voi tehdä hyvinkin intiimin katsekontaktin pitäminen omaan kumppaniin.
Peppuun voi yhtyä myös kyljeltään, mikä taas mahdollistaa sen, että bottom eli vastaanottava osapuoli voi hyväillä omaa kilitoristaan tai penistään samalla.
Takaapäin-asennossa bottom asettuu kontilleen, mutta hän voi myös taivuttaa ylävartaloaan eteenpäin (tai taakse!) mikäli hän haluaa muutosta kulmaan, josta top häneen takaapäin työntyy. Top voi asettua esimerkiksi polvilleen tai hän voi olla kyykistyneenä.
On hyvä muistaa, että myös anaaliseksissä on käytettävä kondomia! Seksitaudit leviävät myös anaaliseksin kautta.
Yst. terv. Stinke