Kadonnut tuntoherkkyys
19.06.2025
Minua on alkanut vaivata terskan tuntoherkkyyden väheneminen niin paljon, että en saa yhdynnästä juuri lainkaan nautintoa. Nimenomaan siihen verrattuna, joka tilanne oli joskus nuorena. Muutos on mielestäni tapahtunut enimmäkseen viimeisen kolmen vuoden aikana. Siitä syystä halukkuus yhdyntöihin on lähes kadonnut. Onko ilmiölle järkeen käypää selitystä? Ovatko tuntohermot jostakin syystä vahingoittuneet? Omalla kädellä en ole sen jälkeen yrittänyt, kun olen ollut parisuhteessa. Suuseksiä meillä ei ole, koska naisystävä ei ole siitä kiinnostunut, ja pitää sitä itselleen liian outona.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
19.06.2025
Moikka ja kiitos kysymyksistäsi!
Tekstistäsi ei käy ilmi, onko kolmisen vuotta tapahtunut jotakin fyysistä tai psyykkistä muutosta? Terskan tuntoherkkyys tai muutokset terskan tunnossa voivat johtua monista asioista. Onko sinulla jokin lääkitys säännöllisessä käytössä? Jotkut lääkkeet voivat vaikuttaa herkkyyteen turruttavasti, samoin jotkin sairaudet (esim. diabetes).
Terska pitää myös kosteudesta. Toisinsanoen mikäli terska pääsee kuivahtamaan syystä tai toisesta (esim. liiallinen peseminen, saippuan käyttäminen), voi kuivuus tuntua vähentyneenä herkkyytenä. Onko terskan iho muuten terve? Joskus terskaan voi iskeä tulehdus, joka voi aiheuttaa tuntemuksia tunnossa. Myös terskan ihossa voi ilmetä erilaisia ihosairauksia, esim. atopiaa, psoriasis tms.
Mikäli testosteronitaso on alhainen, voi se myös joissain tapauksissa oireilla terskan tuntoherkkyydessä. Ikäsi puolesta en kuitenkaan usko, että tämä on syynä. Syitä voi olla myös muita, esim. eturauhasesta tai jopa alaselästä johtuvaa. Mikäli vaiva jatkuu, ota yhteys lääkäriin.
On hyvä myös muistaa, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja aivot on tärkein sukupuolielimemme! Kiihottuminen siis syntyy aivoissa! Koetko seksuaalisissa tilanteissa kiihottuneesi? Pystytkö rentoutumaan ja heittäytymään tuntemuksillesi?
Joskus voi olla niin, että parisuhteen haasteet, väärinymmärrykset kommunikaatiossa, stressi tai esimerkiksi erilaiset seksuaaliset mieltymykset aiheuttavat seksuaalista turtumusta tai haluttomuutta. Henkinen elämämme näkyy seksissä! Mikäli epäilet, että kyse voi olla psyykkisestä asiasta, kehotan sinua avaamaan keskustelun kumppanisi kanssa. Lähentyminen henkisesti voi näkyä lähentymisenä sängyn puolella. Muistathan myös, että sinulla on oikeus kosketella omaa kehoasi seksuaalisesti myös parisuhteessa ollessasi. Masturboimalla opit kehostasi paljon! Voisit rauhassa kokeilla joko yksin tai kumppanisi kanssa, millaisin kosketuksin penistäsi voi koskettaa ja pitääkö peniksesi erityisesti jostakin kosketuksesta?
Voit myös olla rohkeasti yhteydessä seksuaalineuvojiin tai terapeutteihin. Heidän vastaanotollaan voit yksin tai yhdessä kumppanisi kanssa etsiä ratkaisuja seksielämällesi!
Hyvää kesää sinulle,
Terkuin Stinke