Vape
17.03.2023
Hei, heitin mun vapen pois mut se heti alko vituttaa. Tiiän et ne ei oo hyvästä joten heitin sen pois nii nyt haluun sen takas ja vituttaa, niin miten saan vitutuksen pois ja miten voin välttää sitä etten osta uutta? Ikeamies123
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.03.2023
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Ensinnäkin, todella hienoa että olet saanut viskattua Vapen pois! Olet oikeassa siinä, että sen käyttö ei ole hyväksi tai terveellistä kenellekään. Valitettavasti sähkötupakan poisjättäminenkään ei ole helppoa, etenkään jos olet käyttänyt nikotiininesteitä vapessa. Mutta olet jo voiton puolella, olethan tehnyt päätöksen jättää sen pois elämästäsi. Olen sinusta tosi ylpeä jo nyt! Muista sinäkin olla itse itsestäsi!
Kerroit, että haluaisit takaisin pois heittämäsi sähkötupakan. Toisaalta tiedostat haluavasi sen takaisin siksi, että olosi helpottaisi. Samalla tiedät, että todellakaan halua sitä takaisin etkä halua ostaa uutta. Nämä ristiriitaiset olosi kertovat minulle siitä, että sinulle on mahdollisesti kehkeytynyt riippuvuus vapesta ja nyt kärsit vieroitusoireista. Et kertonut kuinka kauan ja aktiivisesti olet ”vapettanut” tai sitä oletko käyttänyt nikotiininesteitä, joita olet vetänyt höyryn mukana vapesta ja jos olet, niin kuinka vahvaa neste on ollut.
Mikäli olet kuitenkin käyttänyt nikotiinia vapessasi ja lopettanut vapettamisen ja näin ollen nikotiinin käytön, voi sinussa nyt vellova negatiivinen tunne olla seurausta nikotiinitason pienenemisestä. Vieroitusoireina (kaikki eivät niitä kuitenkaan saa) nikotiini voi aiheuttaa kehossa mm. mainitsemaasi negatiivista olotilaa, univaikeuksia, kärsimättömyyttä ja vaikeutta keskittyä. Vieroitusoireet voivat aiheuttaa myös mm. päänsärkyä ja lisääntynyttä ruokahalua.
Jos keho on tottunut saamaan nikotiinia, mutta yhtäkkiä nikotiinin saaminen loppuu, alkaa vieroitusoireita ilmaantua n. 2 -12 tunnin kuluessa. Vieroitusoireet ilmenevät vaikeimpina 1-3 päivää lopettamisen jälkeen. Vieroitusoireet voivat kestää kuitenkin n. Kuukauden verran, mutta tämä on täysin yksilöllistä. Jotkut eivät kamppaile vieroitusoireiden kanssa lainkaan, kun taas toisille lopettaminen voi olla todella haastavaa.
Olet lähettänyt kysymyksen meille kolme päivää sitten, joten mikäli olet nyt tsempannut vapetta siitä lähtien, alkaa pahin nyt olla takanapäin. Hyvä sinä!! Mikäli puolestaan olet ratkennut vapettamaan ja olet antanut negatiivisille fiiliksillesi vallan, älä soimaa itseäsi. Hyvin usein nikotiinituotteiden lopettamisessa saattaa tulla takapakkeja eli retkahduksia. Tällä en halua masentaa sinua, vaan tuoda armollisuuden näkökulman; hyvin useasti addiktoivia aineita lopetettaessa tarvitaan useampi lopetuskerta, tukea ja valmistautumista ennen lopettamista.
Seuraavaksi kerron sähkötupakan haitoista. Aina kun sinulle tulee tarve tai halu vapettaa, voit lukea mitä ah niin ihana sähkötupakka oikeastaan meidän kehoillemme tekee:
Toisin kuin meille syötetyt mielikuvat antavat ymmärtää sähkötupakan vaarattomuudesta, totuus on kuitenkin se, että sähkösavukkeet eivät ole vaarattomia. Ne sisältävät paljon erilaisia kemikaaleja, joiden pitkäaikaisista vaikutuksista keuhkoihin ei ole tietoa. Se kuitenkin tiedetään, että sähkösavunesteet ja niiden höyryt sisältävät haitallisia aineita.
Aina kun keuhkoihin toistuvasti hengitellään keuhkoihin tarkoittamattomia kemikaaleja, on keuhkovaurioiden vaara olemassa. Sähkötupakan käyttö alentaa keuhkojen toimintaa. Lisäksi käyttö voi edesauttaa sydän- ja verisuonitaudeille altistavien muutosten syntymistä.
Lisäksi sähkötupakointiin liittyy syövän syntyyn liittyviä solumuutoksia. Vapettaminen voi aiheuttaa myös keuhkoahtauman oireita, vähentää antibioottien tehoa, huonontaa suun terveyttä ja lisää tulehdusriskejä. Vapettamalla syke voi nousta, yskää ja astmaa ilmaantua, verenpaine voi nousta ja immuunitaso laskea, näin niin kuin esimerkiksi.
Mikäli vapessa on käytetty nikotiinia, täytyy muistaa vielä nikotiinin haitat riippuvuuden aiheutumisen lisäksi. Nikotiini itsessäänkin on liitetty syöpien kehittymiseen, kasvainten kasvuun ja leviämiseen. Se myös pahentaa sydän- ja verisuonitauteja, mikäli sellaisia jo on ja heikentää joidenkin lääkkeiden tehoa, (mm. verenpainelääke, solunsalpaaja-ja sädehoitojen vaikutus) ja nostaa riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.
Sähkötupakka ei siis ole riskitöntä tai terveellistä. Oletkin tehnyt superloistavan päätöksen irtautua vapettamisesta! Nikotiinihimo kestää kerrallaan yleensä pari minuuttia, joten jos sen ajan voit tehdä jotain muuta, himo menee ohi.
Nyt olet lopettamisen ensiaskeleilla, joten ei ole ihmekään, mikäli mielialasi on matala tai sinua suututtaa. Muista, että taistelet nyt vape/nikotiinihirviötä vastaan etkä halua antaa sen voittaa, ethän!
Aina kun huomaat, että nyt vapettamisen himo iskee, palauta mieleesi, että nikotiininhimo tulee aaltoina: se tulee, nousee kohdalle ja laskee taas. Suurin nikotiininhimo kestää noin parisen minuuttia, ei tuntikausia!
Yritä siis hengittää ja odota, että aalto menee ohi. Voit myös kehittää jonkin uuden tavan, jota tehdä aina kun nikotiininhimo iskee. Juo esimerkiksi kylmä lasi vettä aina kun himo iskee, laita suuhusi purkka tai ksylitolipastilli, snäppää kaverille tai lähde lenkille, silitä lemmikkieläintä, katso hauska video (harhauttaa mieltä) tai hakkaa nyrkkeilysäkkiä. Urheilu on muutenkin parhain kaveri, mitä riippuvuuksien nitistämiseen tulee. Urheiluun voit hukuttaa negatiiviset tunteesi, mutta urheilu myös nostaa väistämättä mielialaasi nostamalla hyvänolon hormonitasojasi. Rankka urheilu auttaa myös mahdollisissa univaikeuksissa!
On myös hyvä, jos sinulla on joku, joka tsemppaa sinua. Voisitko kysyä esimerkiksi jotain läheistä kaveriasi tukihenkilöksesi, jolle voit tekstata tai soittaa aina, kun tulee heikko hetki? Tai olisiko sinulla joku, joka haluaisi lopettaa yhdessä sinun kanssasi? Entä vanhempasi, tiesivätkö he vapettamisestasi? Ehkä he haluavat tukea sinua lopettamisprosessissasi. Voisitko myös keksiä itse jonkin päämäärän, johon tähtäät, esimerkiksi kun olet ollut viikon vapettamatta niin saat itseltäsi jonkin pienen palkinnon, kuten viet itsesi elokuviin esimerkiksi. Kuukauden kuluttua saat itseltäsi jotakin suurempaa jne. Niin, että motivoit itseäsi vapettomuudella. Palkitsemisessa hemmottelu on täysin sallittua!!
Voit myös konkreettisesti laittaa aina rahaa sivuun sen verran, kun arvelet kuluttavasi vapeen esimerkiksi viikossa/kuukaudessa/vuositasolla. Muista myös iloita jokaisesta hetkestä, jolloin et vapeta vaan olet laittanut kampoihin nikotiinihirviölle. Aina kun tekee mielesi retkahtaa, ajattele aina sitä, että jos nyt retkahdat, pitää sinun aloittaa alusta. Eli jos nyt olet ollut vapettamatta jo kolme päivää, ei sinun kannata ottaa takapakkia vaan hampaat irvessä jatkaa!
Muista myös, että me emme oikeasti tarvitse vapea tai nikotiinia mihinkään. Mikäli tarvitsisimme, syntyisimme me vape kourassa. Siksi en suosittele myöskään nikotiinikorvaushoitoa esimerkiksi nikotiinipurkan muodossa. Me olemme vain opettaneet itsemme ja aivomme haluamaan jotakin sellaista! Tällöin meillä on myös valta ja mahdollisuus oppia pois vanhoista tavoistamme. Ajattele asiaa vaikka mielikuvaharjoitteena: aina kun vedät henkeesi sähkötupakkaa, hirviö kasvaa ja voimistuu. Jokaisella kerralla kun hirviö kerjää sinulta ruokaa (sähkötupakkaa) ja kieltäydyt, kutistuu hirviö hieman. Kun tarpeeksi monta kertaa kieltäydyt ruokkimasta tuota hirviötä, kutistuu se minimaaliseksi ja katoaa!
Tsemppiä ja halit ja muista, että kuvailemasi vitutuskin on vain tunne; tunteet eivät voi satuttaa sinua. Tunteet ovat ohimeneviä, joten kokemuksesi ei ole pysyvä!
Terkuin Stinke