Vart?
25.02.2025
Hej jag undrar vart jag skall vända mig med mina jobbiga tankar som liknar ätstörning och depression och jag har även självskadebeteende. Finns det någonstans jag kan vända mig utan att mina föräldrar får reda på det? Koalabjörnen
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca Vastaa
03.03.2025
Hej och tack för din fråga!
Jättebra att du tar kontakt och frågar i stället för att lämna ensam med alla jobbiga tankar. Det är också väldigt fint att höra att du vill ha hjälp.
Det finns flera ställen du kan vända dig till för att få hjälp. Alla tjänster som nämns nedan är konfidentiella och alla yrkeskunniga inom de här tjänsterna har tystnadsplikt, så om du inte vill att dina föräldrar ska få veta om att du sökt vård så måste personalen i allmänhet respektera din vilja. Det finns dock vissa undantagsfall där vårdnadshavare måste informeras, men inget av dessa skulle gälla i stunden då du tar kontakt för att ordna en vårdkontakt. Du kan alltså tryggt ringa och förklara din situation och be om vägledning utan att behöva oroa dig för att dina föräldrar skulle få reda på det. Om du funderar väldigt mycket på det här, föreslår jag att du helt enkelt frågar personen du är i kontakt med – antingen när ni bokar in, eller innan ni påbörjar det första mötet – om hur det går till i praktiken (t.ex. när och om vilka saker måste de informera föräldrarna).
När det kommer till vart du kan vända dig, är det lättaste kanske att i första taget söka sig till skolkuratorn eller skolhälsovårdaren, eftersom dessa befinner sig på skolan. Båda kan ge dig råd, samt vägleda dig vidare inom hälsovården och skolkuratorn kan även erbjuda dig samtalsstöd om du så önskar.
Du kan också söka dig direkt till psykiatriska barn och ungdomsmottagningen där du får prata med en psykolog eller annan yrkeskunnig inom mental ohälsa. Till mottagningen kommer man genom att antingen själv ringa och boka en tid, eller genom att besöka t.ex. skolhälsovårdaren/-kuratorn och be hen skriva en remiss till mottagningen. Man får också ringa mottagningen för att få allmän rådgivning.
Om det känns jobbigt att kontakta psykiatriska barn och ungdomsmottagningen kan du istället kontakta Ungdomsstationen Fiilis, där du kan få gratis samtalsstöd och rådgivning med låg tröskel. Till Fiilis kommer man genom att fylla i ett kort kontaktformulär på nätet, varefter någon från personalen tar kontakt med dig för att boka in en träff.
Det finns även ett par online-tjänster som ungdomar kan vända sig till vid sådana här situationer. Till exempel är Ärligt talat-chatten ett jättebra ställe för den som behöver råd och/eller hjälp snabbt. Genom den kan du chatta anonymt med professionella om vad du vill. Där kan du också få ytterligare vägledning i hur du söker hjälp. En annan online-tjänst för unga är Sekasin-chatten, där du också kan chatta anonymt med en utbildad jourare om vad som helst. Både Ärligt talat-chatten och Sekasin-chatten är helt gratis och det finns ingen risk för att de skulle kontakta dina föräldrar.
Kom ihåg att du inte är ensam och att det finns hjälp att få. Du har redan gjort ett enormt framsteg för att må bättre när du vågade skriva till oss och be om hjälp – fortsätt på samma väg för det kommer att bli bättre. Du är värdefull och du förtjänar att må bra och att vara lycklig!
Hoppas du hittar den hjälp du önskar, behöver och förtjänar och att du snart mår bättre. Sköt om dig och lycka till!
Kram,
Viveca