Vilken utbildning för arkitekt/designer?
09.08.2015
Hej!
Jag börjar mitt andra år på gymnasiet nu i höst. Det känns som att studentskrivningarna närmar sig med stormsteg och jag står här och vet inte riktigt vad jag ska göra. Känns som att man sku måsta ha planerat sitt liv i detalj fram till pensionen typ.
Men nu till den akturlla frågan:
När jag gick sista året i högstadiet så fick vi planera och rita husritningar på bildkonsten. Det var det absolut roligaste jag gjort på nästan hela skolåret! Så sjukt kul, och jag bara längtade tills nästa lektion. Då började jag fundera på något sådant som yrke. Den kanske självklara tanken är ju arkitekt med tanke på ritandet. Jag har pratat med mina föräldrar, mina kompisar och en bekant som jobbar med liknande grejer. Han, den bekanta, har föreslagit olika skolor (t.ex. en i Österrike, fast så långt vill jag inte åka och studera!). Saken är den att jag inte riktigt vill planera kyrkor och tågstationer och stora parkeringar. Jag är mer intresserad av att få mindre utrymmen som vanliga egnahemshus och mindre projekt att gå ihop både praktiskt, ekonomiskt och snyggt. Vet bara inte vart jag ska börja söka mig då efter gymnasiet?
Tacksam för svar :) HoppeligenBlivandeNågonting

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
11.08.2015
Hej SäkertBlivandeNågonting! -ändrade lite där, hoppas det är okej :)
Roligt att du har hittat något som intresserar dig! Du skulle kunna börja med att kolla sidan Studieinfo.fi för där kan du söka efter olika utbildningar med sökord. Nu kan du alltså söka med de där som du nämnde här "arkitekt" och "designer" och se hurdana resultat du får. Om du tycker att något ser speciellt intressant ut, far gärna till skolans egen hemsida och läs mera om utbildningslinjen och antagningsprovet.
Då jag läste din fråga tänkte jag först på Aalto-universitetet, men jag vet faktiskt inte så mycket om det, så det är nog bäst att du läser om skolan själv på deras hemsida. Kom också på Uleåborgs universitet, men vet inte om man kan studera på svenska där. Tammerfors tekniska universitet (Tampereen teknillinen yliopisto) utbildar också arkitekter.  Med sökordet "designer" hittade jag på google Helsinki Design School och med "grafisk designer" kom Yrkeshögskolan Novias fram, men vet inte riktigt om utbildningslinjerna är sådana som du har tänkt...
Det gäller väl bara att fundera just på vad som du vill jobba med sen för att veta vilken utbildning passar dig bäst. Du kan få hjälp av din studiehandledare i gymnasiet, så gå gärna och prata med hen om ditt intresse, så hittar ni säkert tillsammans en utbildningslinje som passar just för dig enligt, okej!?!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny