Vill inte ha sex med min kille
30.07.2021
Hej jag har ett problem har varit tillsammans med min kille i snart ett år och jag har helt tappat sexlusten men bara för honom. Dom fösta månaderna var det inget problem men i vintrast tappade jag bara lusten att göra det med han. Har skyllt på mina p piller att dom gör att jag har tappat sexlusten. Jag fantiserar om andra killar hela tiden men skulle aldri vara otrogen. Vad ska jag göra för älskar ju han så mycket men vill inte alls göra nåt sexuellt med han.
Hjälp:(
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
02.08.2021
Hej på dig,
Att sexlusten blir lägre någongång under förhållandet är mycket vanligt förekommande! Man kan inte och ÄR inte nykär hela tiden! Sen kommer det ”all-vardagliga” och man stegar in i ett ekorrhjul, så även i förhållandet. Det är både berg och dalar. Och att du fantiserar om andra killar är positivt! Fantasier är inte otrohet! Alla har fantasier, så även din kille. Det du nämner om dina p-piller - visst kan de vara så att de påverkar din sexlust, och en fråga man kan ställa sig är; VILL jag ha sex men har ingen lust? Om man vill men inte har lust, kan det vara hormonellt. Men kan såklart också vara andra faktorer som påverkar - vilket det oftare är - fråga dig själv - trivs jag i mitt förhållande, mår jag bra i mitt förhållande eller längtar jag bort från mitt förhållande?
Har ni pratat om det du känner? Att prata om sex och sin lust med sin partner är det svåraste, men så viktigt för att få en större förståelse för varann! Man ska aldrig ha sex man inte vill ha! Man ska inte ställa upp på sex, det spelar ingen roll om ens partner skulle bli ledsen, man ska inte ha sex man inte vill ha! Ens partner behöver respektera och acceptera läget. Många tror att om man ställer upp på sex, så blir förhållandet bättre - men det är helt tvärtom!
Ni behöver prata med varann! Hur kan ni mötas? Tänk dig att ni står på en linje - du i ena ändan och han i andra. Hur kan ni mötas på mitten av linjen UTAN att behöva steppa över till den andras sida. Kan ni göra annat än sex? Kan ni bara kramas och vara nära varandra utan att det behöver leda till penetrerande sex?
Kram!
Malin