Vill säga upp mig snarast men har ingen plan B
17.02.2025
Hej!
Jag har snart jobbat ett halvår på mitt jobb där jag inte trivs alls. Jag jobbar heltid och har dagligen kontakt med väldigt arg och ofta elaka människor över telefon bland annat. Då man stirrar in i datorn hela dagarna så har min syn börjat försämras ordentligt. Det är syrefattigt på kontoret och inte ett enda fönster går att öppna. Antar att anledningen är för att undvika eventuella inbrott. Jag har gått upp i vikt ordentligt på grund av allt stillasittande och mitt psykiska välmående har försämrats kolossalt den senaste tiden. Jag söker aktivt jobb men arbetsmarknaden är hård. Kan man bara lämna utan en plan B? Carro

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.02.2025
Hej,
Det låter som att du verkligen har det tungt just nu på ditt jobb, och att det påverkar alla andra aspekter av ditt liv. Du skall nog se dig om efter en annan arbetsplats där du inte utsätts för den påfrestning du upplever just nu. Men samtidigt så är det inte heller hållbart att bara säga upp sig utan att ha någon plan alls. Finns det någon du kan diskutera detta med? Som kanske kunde hjälpa dig och bolla ideér? Jag vet att det är tungt att jobba samtidigt som man försöker hitta ett nytt jobb, för det känns nästan som att man jobbar dubbelt då - men samtidigt så känner du ju då att du verkligen gör någonting för att ändra på din situation.
Så om du inte redan har gjort det så tycker jag att du skall försöka slå i en högre växel med arbetssökningen. Givetvis följa med de annonser som finns om lediga jobb, men du kan också höra dig för på olika ställen om det skulle finnas lämpliga arbetsuppgifter för dig trots att de inte har lagt ut en ansökan. Jag vet ingenting om vad du har för utbildning eller vad du kan tänka dig att jobba med, så därför föreslår jag att du skulle försöka prata med någon som kunde hjälpa dig. Kolla upp arbetsförmedlingen om det finns någon du kan träffa där som kunde hjälpa dig hitta en bättre arbetsplats.
Jag önskar att jag kunde skriva att du skall säga upp dig så ordnar sig allting, men för de flesta fungerar inte vardagen om man inte har någon inkomst alls. Så försök att få hjälp med jobbsökningen så går förhoppningsvis processn snabbare.
Kram,
Tessi