Virittelystä ja vastaavasta

28.09.2018

Mitä poliisi sanoo virittelystä?

Mopoksi luokitellun ajoneuvon korkein rakenteellinen nopeus saa olla 45 km/h ja moottorin tilavuus saa olla korkeintaan 50 m3:ä. Jos poliisi toteaa, että mopo kulkee nopeammin kuin edellä mainittu, rekisterikilvet voidaan ottaa talteen ja antaa sakot.

Poliisilla on tapana koeajaa viritetyiksi epäilemänsä mopot. Jos koeajossa esimerkiksi todetaan, että mopo kulkee yli sallitun 45 km/h, mutta ei enempää kuin 65 km/h:ssa, saa sakot mopon rakenteen muuttamisesta nostamalla rakenteellista nopeutta. Lisäksi rekisterikilvet otetaan talteen jo pienemmästäkin virittelystä. Kilvet saa kuitenkin takaisin, kun on muuttanut mopon kulkemaan takaisin sallittua nopeutta ja käyttänyt sen katsastuksessa, jossa todetaan, että se on laillinen mopo, joka täyttää vaatimukset, joita liikenteessä ajaminen edellyttää.

Jos koeajossa kuitenkin todetaan, että mopo on viritetty kulkemaan yli 65 km/h:ssa, mopo ei voi enää luokitella mopoksi, vaan se lasketaan kevytmoottoripyöräksi verrattavaksi ajoneuvoksi. Silloin sakkoja saa kuten edelläkin mopon rakenteen muuttamisesta rakenteellisen nopeuden nostamiseksi. Lisäksi sakkolappuun lisätään se, että on ajanut ajoneuvolla, jota ei ole muutoskatsastettu kevytmoottoripyöräksi. Ellei ole kevytmoottoripyörän kuljettamiseen tarvittavaa ajokorttia, vaan on pelkkä mopokortti, saa lisäksi sakot moottoriajoneuvon kuljettamisesta yleisellä tiellä ilman vaadittavaa ajo-oikeutta, eli ei ole ajokorttia, jota ”uusi” ajoneuvo edellyttää. Poliisi ottaa näissä tapauksissa mopokortin eikä saa vähään aikaan ajella edes laillisella mopolla.

Poliisilla on lisäksi tapana ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille löytäneensä mopon, joka kulkee enemmän kuin 65 km/h:ssa. Näiltä tahoilta voi myös tulla isoja laskuja, koska on ajanut ajoneuvoa, jolla on vääränlaiset vakuutukset, koska kevytmoottoripyörillä on korkeammat vakuutusmaksut kuin mopoilla.

Viritetyllä mopolla ajaminen voi siis tulla hyvin kalliiksi, jos joutuu poliisin haaviin. Lisäksi, ja tämä on minusta hyvin tärkeää muistaa: mopoa ei ole tarkoitettu liikkumaan miten lujaa tahansa. Myös virittämättömällä mopolla voi loukkaantua pahasti onnettomuuden sattuessa, koska mopoilija on turvattomampi törmätessään esimerkiksi autoon. Kun mopon nopeus kasvaa, myös vakavampien henkilövahinkojen riski kasvaa, jos joutuu onnettomuuteen.

Teksti: Johanna Westerlund, poliskonstapel

Back