Akut-p-piller
05.04.2017
Hej!
Jag fått oskyddat samlag med min pojkvän det var på lördag på natten och på söndag tag jag akut-p-piller för att jag vill inte bli gravid. Jag har köpt den på Apoteket. Första dagen på söndag mådde jag så där jag har lite ont i huvudet osv. Från måndag tills idag har jag ont i nedre delen av magen på både sidorna och min magen är faktiskt hård. Vad betyder den? jag är jätte orolig. Maja

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
10.04.2017
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är en ganska vanlig biverkning att man kan känna av värk i magen efter att man har tagit akut p-piller.
Akut p-pillret fungerar ju så att det flyttar på din ägglossning. Så beroende på när i din menscykel du tog pillret så kan det vara ägglossningen som känns. Jag tycker att du skall följa med situationen, och om inte mensen kommer då den borde göra det så skall du göra ett graviditetstest för säkerhets skull. Akut -p-pillret kan endast förhindra en graviditet om pillret tas innan ägglossningen, om ägglossningen redan har skett så kan inte pillret påverka det och pillret kan inte heller förhindra att ett befruktat ägg fäster i livmodern eller stöts ut.
Det enda du kan göra nu är att vänta och se, och i fortsättningen se till att ni använder skydd.
Kram
Tessi