akut piller
26.12.2014
Hej, jag hade oskyddat sex tre dagar efter min mens slutade ( 19 november) och tog ett akut Ppill 20e november.
har fått mellanblödningar en vecka efter jag tog pillret och fortfarande inte fått min mens, (26 december idag) alltså runt 40 dagars försening,
Hade även avbruten sex den 12 december utan att ta något akut pill.
min mens brukar vara oregelbunden men är väldigt orolig
har tagit akut piller innan också och aldrig fått några biverkningar eller mellanblödningar alls förutom denna gången då det blödde i en vecka. Borde jag vara orolig? inte känt några "graviditets symptomer" eller vanliga mens symptomer alls.
Ska ta graviditets test väldigt snart. Maja

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
29.12.2014
Hejsan, Vår häslovåradre har ännu semester men hon ska kolla svaret när hon kommer tillbaka.
Det är nog bäst att du tar ett graviditetstest, de finns ju på alla varuhus för en billig peng. Om din mens tidigare också varit oregelbunden så är det ju lite svårt att veta om och när du eventuellt haft ägglossning. I fortsättningen kanske det skulle vara bra med någon form av preventivmedel. Du kan läsa om de olika alternativ som finns HÄR.
Hälsovårdaren kompletterar här under om hon tycker att jag har bort något, så kolla här igen efter 5.1
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hon kommer den 14.1/Sanna
Hej! Jag gissar nästan nu att din fråga inte känns riktigt aktuell mera. Med tanke på att du har oregelbunden mens och är sexuellt aktiv så skulle jag nog rekommendera att du påbörjar ett hormonellt preventivmedel som ex p-piller eller p-ring. Ifall du inte är i ett stadigvarande förhållande så rekommenderas kondom som skydd mot könssjukdomar.
Akut piller rekommenderas inte att användas ofta för det råddar lite bort din naturliga hormoncykel. Det här kan du vara extra känslig för eftersom du inte har regelbunden mens och mellanblödningarna är ju en "provocerad blödning". Därför kan det ta extra tid för dej innan nästa mens kommer.
Var rädd om dej o sköt om dej! Hälsningar Annika / hälsovårdare