Ansiktet
21.03.2016
E så stor och tjock i ansiktet och vet inte vad jag ska göra åt det. Stora kinder och en dubbelhaka ser ut som en svullen boll.. Lär dig älska dig själv och bygga på självkänsla så e inte enda lösning nu just för se fungerar inte riktigt. Har ni några tips? Borde jag köra hårdare träning å mat? Finns de skillds övningar/tips? Huskurer vad som helst just nu?

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
24.03.2016
Hej!
Det är märkligt med just ansiktet; fastän det finns miljoner sminktips, ansiktskrämer och poséer man ska hålla huvudet i för att ansiktet ska se smalare ut, så är det ändå inte mycket vi kan göra åt hur våra fejs egentligen ser ut - och de flesta varken kan eller vill ta till (plastikkirurg)kniven för att rätta till det man är missbelåten med. Just ordet missbelåten antyder kanske att man skulle ha blivit utlovad ett bättre resultat, eller att man genomgått någon förändring som misslyckats, men faktum är att våra ansikten har vi fötts med och får leva med. Lite rynkkrämer och ett sunt leverne är väl det enda vi kan påverka med.
Det som däremot tyvärr inte har så stor effekt som många tror är just viktminskning. Vi råkade faktiskt ha just precis den här diskussionen i ett gäng på 12 kvinnor jag träffade igår, och där kom det fram att många av oss varit pinnsmala men ändå runda i ansiktet på olika vis. Tex en tjej vägde ett tag 47 kilo och hade ändå dubbelhaka, en annan 48 kilo och hade ändå "bullakinder". Vi är byggda som vi är byggda och därmed basta. Visst har vi underhudsfett i ansiktet också, och visst kan man bli lite smalare i ansiktet om man går ner i vikt - men inte nödvändigtvis, alltså. Musklerna i ansiktet går inte heller att träna så att man skulle bli smalare, tyvärr.
Därmot kom det fram att svullenhet i ansiktet ofta kan bero på hormoner! Och de är ju minst sagt svåra att påverka själv? Det enda vi egentligen kan påverka när det gäller hormoner är väl kanske att inte använda konstgjorda hormoner, som tex i preventivmedel. De facto hör vätskeansamling till en av de vanligaste biverkningarna av vanliga p-piller. Myterna påstår att man kan gå upp i vikt av p-piller eller få större bröst av dem, men det är alltså bara att kroppen samlar vatten på sig. Bland annat i ansiktet.
Renare mat kan kanske påverka den hormonella balansen i kroppen, men vetenskapen har inte riktigt hunnit bevisa HUR ännu eller helt rett ut vilka alla påståenden om mirakelörter och skadliga tillsatsämnen som är sanna och vilka påståenden som sagts bara för att någon i sista hand tjänar pengar på det (tex är många hälsobloggar finansierade/sponsrade av bla hälsokostfirmor, hälsotidningar lever på annonserna, eko-experter vill sälja sina kurser...). Exempelvis har kokosolja höjts till skyarna av hälsosträvare, men innehåller egentligen 90% mättade fetter och olika fettsyror som är skadliga för hjärna och celler och kan framkalla infektioner. Så det kan vara svårt att veta exakt vad man i så fall borde och inte borde äta för att påverka hormonerna - så använd alltid myyyycket källkritiskt tänkande när du läser kostråd.
Lite sunt bondförnuft skadar dock inte. Vätskeansamling får man exempelvis om man äter mycket salt, och saltet "sköljer" man ut genom att dricka mycket vatten - man ska alltså inte försöka "torka ut" sig för att bli av med vätskeansamling i kroppen. Nu vet jag ju såklart inte om du alls samlat vätska i kroppen, men det tål säkert att pröva att dra ner på saltet och dricka lite extra vatten. Traditionella tips på vätskedrivande är annars ananas och kaffe. Och koffein påstås vara åtstramande i ansiktskrämer också. who knows...
Slutligen kan det ju ändå hända att det är just självkänslan du måste jobba med för att bli vän med ditt eget fejs. Där är grundkursen, a och o, lektion nummer 1 att INTE FOKUSERA PÅ BRISTERNA! Varje gång du ser dig i spegeln och tänker på ditt tjocka ansikte - sluta! Att tänka skit om dig själv är totalförbjudet. Du vet ju hur kränkande kommentarer kan bryta ner en mobbads självkänsla - tror du inte att det är ännu värre om det är man själv som många gånger om dagen hackar ner på sig själv? Så sluta vara elak med dig själv! Det är det första du ska göra, först sedan kan du börja jöbba med att vara snäll med dig själv och därmed stärka din självkänsla. Hitta en sak istället i ditt fejs som du gillar, som är okej. Det behöver faktiskt inte vara strålande vackert för att duga!
Fler sådana här tankegångar och praktiska tips på hur man kan komma över sina komplex hittar du på infosidorna under Utsida och utseende här på Decibel. För ja, det hjälper faktiskt att tjata på sig själv med klyschor som "det är insidan som räknas", "vore världen full av skönheter skulle den bli tråkig", "för att kunna älskas måste man först älska sig själv" osv - det finns en jäkla bra orsak till att de visdomsorden lever kvar, generation efter generation. De är SANNA, och när man plötsligt verkligen fattar vad de betyder och tar den visdomen till sig, så börjar man förstå sig på det här med självkänsla. Bevingade uttryck som de där man ser Instagram proppfullt av finns där av en orsak, de är inte bara klyschor som folk slänger ur sig för att de inte kan ta en selfie utan att skriva något under...
Hälsar ungdomsinformatören Liselott