Arkeologi
30.12.2013
Hej! Jag funderar på att bli arkeolog och undrar om lite saker. Hur är grundlönen? Lönar det sig att utbilda sig till arkeolog? Hur utbildar man sig och behövs det några särskilda egenskaper och sånt? Skulle helst vilja arbeta utomlands, är det möjligt efter examen att bara åka iväg till närmaste utgrävning eller hur är det? Måste man i gymnasiet välja några särskilda kurser? Tacksam för svar. :) Lara Croft
Studiehandledaren Siv-Britt Vastaa
Opinto-ohjaaja Pia Vastaa

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
31.12.2013
Hej, vi ska se vad våra studiehadledare säger, jag sätter in svaret så fort jag får det här under.
Hälsar Ungdomsinformatören Sanna
De har antagligen jullov ännu, men svarar säkert efter den 7.1 :)
Våra studiehandledare håller på och forskar för att få fram mera info om detta, svaret är på kommande :)
Det är svårt att få jobb som arkeolog, många jobbar på muséer. Och helt omöjligt att säja nåt om lönerna. På Umeå uni finns ett bra program för arkeologer, kolla länken nedan. Det blir nog ganska finskt om du vänder dej till H:fors.
http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=HGARK
tyvärr var detta det enda som kom fram
Hälsningar Pia och Sippan