Ahdistaa!!! Apua
01.11.2016
Moro!
Mulla on nyt alkanu ahdistaa (on kyllä koko ajan) tämä armeejan lähteminen. Kun suoraan sanottuna mua ei kiinnosta pätkän vertaa armeejan touhut ja en todellankaan ajo mennä sinne pilkattavaksi ja heittää aikaa hukkaan saatana.
Mulla on jopa käynyt mielessä se pahin mahdollinen mitä imiselle voi mieleen tulla, arvaatte varmaan mistä puhun. Mutta en missään nimessä ole itsetuhoinen mutta asia on kuitenkin käynyt mielessä.
Olen jostain lukenut että voi myös saada ns. pantarangaistuksen. Miten pitkä se aika on ja mitä se käytännössä tarkoittaa?
Toki mielessä on käynyt siviilin lähtö mutta ei sekään kiinnosta!! Miten sitten käy nykyselle työpaikkalleni jos pitää alkaa jotan vittun sivariakin tehdä?!!
E.V.V.K
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
09.11.2016
Hei,
kiitos kysymyksestäsi! Armeijaan lähteminen jännittää monia etukäteen. Toisinaan jännitys ja ahdistus menee ohi ja armeija voi olla hyvä kokemus. Täältä löydät muutamia näkökulmia asepalvelukseen tai sen vaihtoehtoihin: http://www.mll.fi/nuortennetti/koulu_ja_tyo/oikeudet-ja-velvollisuudet/asevelvollisuuden-suorittaminen/
Asepalvelukseen astumiselle on muutamia vaihtoehtoja, joita voisit harkita. Voit esimerkiksi anoa palveluksen aloittamisajankohdan muutosta, mikäli keksit siihen jonkun kelvollisen syyn. Löydät muutoslomakkeen täältä: http://puolustusvoimat.fi/asiointi/lomakkeet
Yksi vaihtoehto on suorittaa siviilipalvelus. Lisätietoa sivarista saat täältä: http://akl-web.fi/sivari/perustietoa Siviilipalveluspaikkoja voit hakea netistä. Tässä on yksi esimerkki: http://maailma.net/tyopaikat/siviilipalvelus_ja_harjoittelupaikat
Asepalveluksesta voi saada myös kokonaan vapautuksen terveydellisin perustein. Perusteet voivat olla joko fyysisiä tai psyykkisiä. Yleisiä psyykkisiä vapautusperusteita ovat erilaiset masennus-, ahdistus- ja sopeutumishäiriöt. Käytännössä yksinkertaisin tapa saada vapautus on hankkia lääkäriltä (joko terveyskeskuksesta tai yksityiseltä) vapautusta puoltava lausunto ja toimittaa se kutsunnoissa kutsuntalautakunnalle ja sen jälkeen armeijan aluetoimistolle. Aluetoimistojen yhteystiedot löydät täältä: http://puolustusvoimat.fi/aluetoimistot/asiakaspalvelu
Yksinkertaisinta on, jos pystyt toimittamaan lääkärinlausunnon jo kutsuntoihin ja saamaan vapautuksen siellä. Mikäli haet vapautusta siviilipalveluksesta, lääkärinlausunnossa on hyvä olla maininta, että puolletaan vapautusta myös sivarista (tai ainakin kaikesta asevelvollisuuteen sisältyvästä palveluksesta).
Yksi vaihtoehto on totaalikieltätyminen. Totaalikieltäytyjälle rangaistus annetaan vankeutena tai nykyään tavallisesti kotiarestina lain valvontarangaistuksesta mukaisesti.
Lisätietoa palveluksesta vapauttamisesta: http://akl-web.fi/aseistakieltaytyminen/Palveluksesta_vapauttaminen
Lisätietoa totaalikieltäytymisestä: http://akl-web.fi/totaali/perustietoa
Tiedät itse parhaiten mikä vaihtoehto sinulle sopii. Vaikka päätös tuntuu isolta, se koskee kuitenkin hyvin lyhyttä ajanjaksoa elämästäsi - eli päätitpä mitä tahansa, elämä jatkuu sen jälkeenkin!
Tsemppiä!
Terveisin, Suvi - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.