Lägenhet i Stockholm
14.07.2019
Hej! Jag ska flytta till Stockholm i augusti för att börja på folkhögskola och har sökt lägenhet ett bra tag utan något resultat. På blocket hittar jag mest lägenheter som är för dyra och detta med att ställa sig i bostadskö och att registrera sig för 20 euro per hemsida känns invecklat. Hur ska jag gå tillväga för att hitta någonting, har ni tips på hemsidor osv? Tar det flera år innan man hittar något om man ställer sig i bostadskö? Och hur ställer man ens sig i bostadskö? Alla tips och råd behövs. :)

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
22.07.2019
Hej!
Vad spännande med flytt och studier i Stockholm. Det kan vara knepigt att hitta lägenheter i storstäder, men skall försöka ge dig några tips.
Har du någon bekant som bor i Stockholm? Det kan vara någon halvbekant eller bara någon som du vet bor i Stockholm. Ta kontakt med den personen och se om hen kan hjälpa dig på nått sätt.
Det finns grupper på facebook, t.ex. ”Finlandssvenskar i Stockholm”, där du kan gå med ifall du vill. Du kan t.ex. skriva ett inlägg där och be om tips och råd, kanske någon där hyr till och med ut någon lägenhet.
Lycka till både med lägenhetssökningen och studierna!
Kram, Ida