Blöder 10 dagar innan mens?
05.03.2018
Hej! Jag är en tjej på 14 år. En dag i skolan hade jag jätte sjuk mage å det kändes som mensvärk och jag tänkte men int ska jag ha mens nu jag ska ju ha de om först 10 dagar? Men på min mensapp visar det att jag har haft ägglossning för ungefär 4 dagar sen kan det bero på det? Eller varför blöder det 10 dagar innan jag ska ha mens?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.03.2018
Hej.
Jag skall börja med att påninna dig om att din mensapp inte har någon aning om vad som pågår i din kropp. Din kropp är inte en maskin, så det finns helst enkelt inget sätt för en app att kunna säga när du faktiskt har ägglossning.
Kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör, om man sover eller äter dåligt, om man är stressad, om man tränar för mycket, om man är deprimerad o.s.v. o.s.v. Mensen kan vara oregelbunden för vilken kvinna som helst, men speciellt för tjejer i din ålder är det väldigt vanligt att den är det eftersom kroppen inte helt har lärt sig systemet ännu. Det är en stor påfrestning för kroppen att ha mens, och därför tar det ett tag för kroppen att lära sig hur det skall funka.
Den blödning du hade nu kan ha varit en mellanblödning, men det kan också ha varit din mens. Ibland kan man inte ens säga vad som var vad. Det är inte ett tecken på att någonting är fel, utan helt enkelt någonting du får registrera och sedan leva vidare. Jag förstår att det kan kännas irriterande att inte kunna vara helt säker på när mensen skall komma, men din kropp gör så gott den kan.
Stressa inte. Mensen kan vara hoppig, ibland kommer den för tidigt - ibland för sent - ibland inte alls på ett tag. Det mesta är helt normalt. Så länge du skyddar dig då du har sex är det en stor grej mindre att oroa sig över.
Kram
Tessi