Gravid ?
13.04.2014
Hej. jag och min flickvän hade sex 12.4 och vi prövade att göra det utan kondom och det var såå mycket skönare. men nu efter så har vi pratat om det och både hon och jag är lite rädda för att hon kanske är gravid. men jag kom inte alls under eller efter sexet så jag undrar om hon kan va gravid fastän jag inte kom i henne. vet att det kommer "försperma" å så men som sagt kan hon va gravid ? vad ska man göra ? tack på förhand :) hynnyy

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
16.04.2014
Hej hynnyy!
Risken finns alltid för graviditet om man kört oskyddat sex - även om man avbröt innan utlösningen. Visst är risken yttepytteliten, och därom tvista de lärde om försatsen, försperman, verkligen innehåller spermier eller inte. Just det beror tydligen mest på när man senast hade utlösning och ifall man sköljt röret rent när man pissat efter det. Men i undersökningar hittade de nog män som hade en hel del spermier i försatsen, så det är nog säkrast att räkna med risken. Problemet med försatsen är också att man inte kan veta exakt när den kommer, men någon gång mellan att man först får stånd och innan utlösningen. Många påstår att den kommer strax före utlösningen, men det varierar tydligen. Och framförallt är det jättesvårt för killar att verkligen hinna dra ut snoppen innan utlösningen, för det är ju då det är som skönast (har vi tjejer förstått). För att vara någorlunda på säkra sidan ska man nog helst dra ut snoppen lååångt före utlösningen, och vad är det då egentligen för vits med avbrutet samlag. Överlag kan man alltså inte alls lita på avbrutet samlag som någon säker preventivmetod!!!
Det där med att det känns skönare utan kondom är också lite tveksamt. Vissa killar påstår det, och uttrycket "att ha kondom när man har sex är som att äta godis med pappret på" lever envist vidare. Men om man jämför den lilla extra njutningen att göra det "naket" med hur oroliga ni två nu är för att hon ska vara gravid - var det värt det? Och om man tänker på hur vanliga könssjukdomar är nuförtiden - just för att en massa idioter (ursäkta) kör utan något som helst skydd - och hur stor procent av de smittade som inte har några symptom på det och alltså inte vet om det själva (men nog smittar vidare)... DESSUTOM så finns alltid risken när en kille har det skönt att tjejen inte alls hinner med, inte hinner få orgasm för att han fick så bråttom. Kondom har faktiskt fördelen för framförallt unga killar att de orkar hålla ut så länge att tjejen får sin del av njutningen också.
Nä, det kan knappast vara värt det att köra helt utan skydd. Kanske du helt enkelt också använt kondomer som inte suttit riktigt bra? Det finns ju också tunnare kondomer (kolla tex på pasante.fi). Du KAN ju fundera med din flickvän om hon skulle vara villig att börja med något hormonellt preventivmedel (kolla denna månads tema här på Decibel). Men vet då att tex p-piller eller p-ring innebär en påfrestning på hennes kropp och att hon kan få besvärliga biverkningar av dem (tex minskad sexlust). Och naturligtvis borde du stå för halva skyddet, alltså åtminstone betala hälften av kostnaderna för hennes p-piller eller vad hon nu i så fall väljer för preventivmedel.
Om din tjejs mens blir försenad, så ska hon gå och ta ett graviditetstest. De finns att köpas för några euro på apoteket och på större varuhus och testet kan hon ta hemma. Det lönar sig inte att ta det före tidigast den dag hon borde få mens och helst ännu en vecka efter det, eftersom testen inte alltid känner av de speciella graviditets-hormonerna i urinen innan mensen är 7-10 dagar försenad. Visar det positivt (=gravid) så är det kommunens mödrarådgivning/familjeplanering hon ska kontakta så snabbt som möjligt. Det är också till familjeplaneringen/preventivrådgivningen hon ska vända sig om hon vill ha ett hormonellt preventivmedel.
Och ta och läs allt vi skrivit om sex på infosidorna här på Decibel, det lönar sig absolut! Se, ju mer sexualkunskap man har, desto färre missar gör man. Plus att det här med bristande sexualkunskap ju egentligen är en av orsakerna till att det faktiskt är 16-års åldersgräns på sex enligt Finlands lag. Lagen finns till för att skydda unga från att göra sådant de inte är redo för och inte fått tillräckligt mycket kunskap för att kunna skydda sig själv med ännu, och därför skadar sig själva av. Redan den här oron för att din flickvän nu ska vara gravid hör nog under kategorin att skada sig själva.
Vi håller tummarna att det här var sista gången ni behöver oroa er för en ofrivillig graviditet.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena