Mina blygdläppar..
08.02.2015
Hej, jag är en tjej på 14 år som är orolig. Alla killar snackar om att tjejer borde ha en sträckfitta men jag har inte de:/ vi har varit tsm nu 6 månader och vi vill ha sex för vi känner att vi är redo och så. Men har ett problem. Mina blygdläppar. Mina inre. Dem är konstiga, onormala, min ena inre blygdläpp är helt hängig och skrynklig, vilket gör ont i tajta byxor eller när jag rider min häst. Det skaver och gör ont. Men min andra blygdläpp är helt normal. Fin och syns nästan inte. Jag vågar inte ha sex pågrund av detta. Och sen mina bröst. De ena är storlek A och de andra B/C.. Jag skäms as mycket och mina bröstvårtor är väldigt ovanliga. Helt fluffiga och jätte stora:( kan tyvärr inte gå utan bh eller så. För mina bröstvårtor är stora som.. Jag vet inte :(. Vad kan jag göra? Och vad är felet? Orolig tjej.

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
11.02.2015
Hej, vänta, nu har det hänt något i cyberspace så att all text försvunnit! Vi ska checka med Annika om hon har den sparad någon annanstans eller svara på nytt så snart som möjligt. Ursäkta fördröjningen! Hälsar Liselott
Hej Orolig tjej! I en ålder på 14 år är pubertetsutvecklingen inte ännu färdig! Ge dej till tåls.
Att killarna snackar om en sträckfitta bevisar i mina ögon endast hur omogna de är och hur lite de vet vad de snackar om!
Efter att ha jobbat i över 20 år med det kvinnliga underlivet kan jag bara informera dej om att det är mycket mycket få sådana kvinnor med sträckfitta som jag har sett! En helt normal kvinna har inre blygdläppar som är olika stora. Precis som dina öron och dina ögon och dina händer och dina fötter som du åxå har 2 av. De ser ju inte 100% likadanna ut heller! :)
Sen är det en annan sak om det skaver. Det är ju inte trevligt. Men det sätter jag också på kontot att man vid 14 års ålder inte har växt klart och pubertetsutvecklingen inte är klar. Vänta lite - det här reder troligen upp sig. Samma sak gäller med dina bröst - att det skiljer en cup-storlek är inte alls ovanligt. Men det gör ju att det är lite knepigare att hitta en bra bh. Ta dej tid att prova i butikerna olika märken och välj inte endast en bh som är snygg utan en som sitter bra. Bröstvårtor är också olika stora. Ifall du bara har sett bröstvårtor inom modell- och pornografisk litteratur så är de alltid småa och sammandragna till små russin. Det är inte normalt att bröstvårtor ser ut på det viset hela tiden. Ofta sätter de is på dem innan såna här bilder tas för att nå den effekten på bilden.
Min känsla är att du inte är mogen för sex ännu med tanke på frågorna du ställer och oron om din egen kropp du har. Helt lagligt är du ju inte byxmyndig heller... Mitt förslag är att ni väntar. Ifall din kille är i samma ålder som du är han högst antagligen vettskrämd innerst inne han också. Låt inte grupptrycket tvinga dej till något som du inte är redo för! Var rädd om dina erfarenheter och din kropp. Du kan läsa mera om sex här. Läs gärna tillsammans mera på Decibels infosidor här. Och här.
Min åsikt är att ifall man anser sig redo att ha sex - måste man också vara mogen nog att tala om det!
Det är inget fel på dej - du är en helt normal 14åring! Tillåt din kropp att få den tid den behöver - du hinner nog! :)
Sköt om dej!  Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare