Film
01.04.2025
Hudan e filmen Handmaid’s tale? E den typ brutal? Vilken ålder sku ni rekommender å si den?
De finns väl en bok å gissar ja? Hudan e den då? Nån
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
07.04.2025
Hej!
The handmaid's tale är inte en film utan det är en tv-serie. I nuläget finns det 5 säsonger varav den sjätte kommer släppas under våren 2025. Varje säsong har ungefär 10 episoder där avsnitten är mellan 45min till 1h.
Åldersgränsen (rekommendationen) för att se serien är 16 år. Men det är verkligen inte en serie som vem som helst tål att se oavsett ålder.
Alla människor triggas av lite olika saker. Det att man är känslig behöver inte betyda att man är för känslig för just de teman som behandlas i den här serien.
I serien får man ta del av både fysiskt, psykiskt, sexuellt och religiöst våld. Våld och hat som främst riktar sig mot kvinnor och sexuella minoriteter. Vissa scener är extremt tunga och grafiska men överlag är det en väldigt bra och viktig serie, någon som alla borde se, speciellt i dagens läge.
Du kan nog börja titta på serien om du är intresserad av den men kom ihåg att lyssna till din kropp och inte pressa dig själv att lida genom något som får dig att må dåligt. Eftersom serien behandlar så pass tunga ämnen kan det vara bra att ha någon att prata med om det du ser. Kanske du kan börja kolla på serien tillsammans med en vän eller ett syskon eller varför inte en förälder. Det är alltid bra att ha någon att diskutera med efter att man har sett en serie eller en film. Speciellt om den behandlar så pass allvarliga teman.
Serien baserar sig på en bok med samma namn, det finns även fler böcker i samma serie. Boken beskrivs som väldigt tung att läsa men även en viktig bok som alla borde ta del av. Om du är orolig för att börja titta på serien är boken eventuellt bättre att börja med.
Hoppas det här var till någon hjälp. Om boken eller serien väcker tankar, känslor, oro eller funderingar som du inte vet vart du ska vända dig med får du alltid ta kontakt med oss på Decibel.
Kram <3
Rosanna